Mobiliteit is verbinden, ontmoeten en ontdekken. Daarom willen we dat iedereen de mogelijkheid heeft om zich te verplaatsen. Een bereikbare en toegankelijke samenleving zorgt ervoor dat mensen toegang hebben tot werk, onderwijs, hobby’s, winkels, familie, …. Een leefbare samenleving, met schone lucht en veilige wegen, draagt bij aan een gezonde levenskwaliteit voor iedereen.
Meer plaats voor de fietsers
- Fietsen is duurzaam en gezond, en zowat heel Kalmthout is voor velen makkelijk, snel en efficiënt bereikbaar met de fiets. Daarom creëren we meer plaats voor fietsers. Dat doen we vooral door de aanleg van nieuwe, veilige fietspaden.
- De voorbije jaren werden veel inspanningen geleverd met de opmaak van de verschillende plannen, het overleg met de hogere overheden en de aankoop van de private gronden voor de aanleg van de fietspaden langs drukke wegen in Kalmthout.
- Die plannen worden de volgende jaren systematisch uitgevoerd. Zo zullen tot 2030 ca. 10 km nieuwe fietspaden aangelegd worden in Kalmthout. Dat gebeurt op de volgende plaatsen :
- Achterbroeksteenweg, tussen de Groene Weg en Beekdal
- Brasschaatsteenweg, tussen het rond punt en de Franse Weg
- Putsesteenweg, tussen Heuvel en gemeentegrens met Kapellen
- Heikantstraat, tussen de Beauvoislaan en het rond punt
- Franse Weg, ter hoogte van de KMO-zone Bosduin
Opmaak fietsroutenetwerk
In het kader van het fietsbeleid wordt een geïntegreerd fietsplan opgemaakt, dat het lokaal fietsroutenetwerk in kaart moet brengen. Een fietsnetwerk is een groot- en fijnmazig netwerk van straten waar het veilig en comfortabel fietsen is of moet zijn.
- Het netwerk zet in op veilige verplaatsingen tussen herkomst en bestemming. Ze zorgen voor de verplaatsingen tussen de verschillende wijken en de belangrijkste bestemmingen in Kalmthout, zoals scholen, bedrijven, sport- en cultuurruimte, jeugdlocaties, enz.
- Het lokale fietsroutenetwerk vormt de basis voor prioriteit in veiligheid en comfort van de fietsvoorzieningen, en voor beslissingen over toekomstige investeringen. Deze fietsnetwerken zijn of worden de meest fietsvriendelijke verbindingen.
- Een sterk fietsnetwerk leidt tot veilig en comfortabel fietsen. De opmaak vertrekt van een globale bevraging bij de fietsers in Kalmthout. Waar wordt veel gefietst? Welke knelpunten ervaren de fietsers? Waar zijn er ‘missing links’ in het netwerk? Waar is er nood aan extra fietsstallingen, al dan niet overdekt? Allemaal vragen die een antwoord zullen krijgen in het fietsplan, en vervolgens in gerichte fietsinvesteringen.
Aangepaste snelheid
- Samen met de verkeerspolitie en Telraam-verkeerstellers monitoren we de snelheid van het verkeer in de verschillende woonwijken van Kalmthout. Objectieve metingen geven een goede kijk op het aantal voertuigen, de aard van het verkeer en de gemeten snelheden. Bij onaangepaste snelheid wordt in overleg met de buurt nagedacht en worden oplossingen gezocht om de snelheidslimieten te doen naleven. De verkeerspolitie treedt ook op door gerichte controles op die plaatsen.
- Bij de verschillende wegen- en rioleringswerken wordt steeds gekozen voor een kwalitatieve inrichting van de straat, waarbij het snelheidsregime wordt vertaald in het nieuwe wegbeeld.
- Fietsstraten en zones 30 zijn eveneens maatregelen om de actieve weggebruikers beter te beschermen in het verkeer. De investeringen in de trajectcontroles met ANPR-camera’s hebben ondertussen hun nut bewezen. Op de de drukste wegen met trajectcontrole wordt de snelheid gerespecteerd. We blijven daarop inzetten als instrument tegen onaangepaste snelheid in het verkeer.
Toegankelijke voetpaden
- Niet alle voetpaden in Kalmthout liggen er even goed bij en verdienen een beter onderhoud. Via een ‘voetpadenplan’ zorgen we voor een betere opvolging en aanpak. Voetpaden moeten veilig en proper zijn en moeten uitnodigen tot meer stappen. Een goed en veilig voetpadennetwerk moet ervoor zorgen dat de keuze voor een verplaatsing te voet in de buurt de meest logische keuze wordt.
- Een jaarlijkse controle en heraanleg van de losliggende tegels, oneffenheden en andere hindernissen zorgen voor beter toegankelijke voetpaden. Er worden ook betere afspraken gemaakt met de verschillende nutsbedrijven. Al te vaak zijn die de oorzaak van een slecht heraangelegd voetpad na graafwerken. Voetpaden in de omgeving van scholen en woonzorgcentra krijgen de prioriteit in deze vernieuwde aanpak. Bij de aanleg of heraanleg van openbare ruimte en voetpaden, wordt het 8-88-principe gehanteerd: wat voldoet aan de eisen en wensen van kinderen én van oudere senioren, is goed voor iedereen. Toegankelijk en kwaliteitsvol, ook voor kinderwagens, loopfietsjes, rolwagens en wandelrekjes.
- In rustige woonwijken waar alle weggebruikers veilig de rijbaan kunnen gebruiken, worden overbodige voetpaden onthard. Zo wordt meer groene ruimte gecreëerd en kan het overtollige regenwater beter infiltreren in de bodem. Dit vermindert de druk op het rioleringssysteem en verkleint de kans op wateroverlast en overstromingen bij hevige regenval. Meer groene bermen dragen ook bij tot de biodiversiteit in Kalmthout.
Veilige schoolomgevingen
- De omgeving van de scholen in Kalmthout worden blijvend gecontroleerd en geëvalueerd op verkeersveiligheid. Dat is een jaarlijkse uitdaging. Samen met het schoolbestuur, ouders en omwonenden wordt gezocht naar passende verkeersveilige verbeteringen in de schoolomgevingen.
- De recente ingrepen in de omgeving van de Schooldreef en de omgeving van Kadrie zijn mooie voorbeelden van een opbouwende en participatieve aanpak. Het kan leiden tot gelijkaardige projecten in andere schoolomgevingen. Zo is de school Zonnekind vragende partij voor bijkomende verkeersingrepen rond de school in de wijk Dennendael.
Meer auto- en fietsdelen
- Kalmthout is al jaren voorloper in het aanbieden van deelvoertuigen op verschillende plaatsen in de gemeente. Met de Blue Bikes aan de stations en de oranje Donkey Bikes in de wijken bestaat er al een ruim aanbod aan deelfietsen. Aan het station van Kalmthout staan al even de eerste deelauto’s die de gemeente aanbiedt. De elektrische Cambio-auto’s worden goed gebruikt en daarom breiden we het aanbod uit naar andere centrale plekken. De gemeente levert een financiële bijdrage om zowel deelfietsen als deelauto’s lokaal te kunnen aanbieden.
- Bij nieuwe verkavelingen en meergezinswoningen vormt autodelen een nieuw aanbod ten dienste van de toekomstige bewoners. Bij dergelijke aanvragen wordt telkens gezocht naar samenwerking om het aanbod ook te kunnen uitbreiden naar de buurtbewoners.
Hoppin-punten
- Samen met Vlaanderen zorgt de gemeente voor de uitrol van Hoppin-punten in de verschillende wijken van Kalmthout. Met Hoppin zetten we in op efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer voor iedereen. In die nieuwe mobiliteitsvisie staat combi-mobiliteit centraal. Dit betekent dat je verschillende vervoersmiddelen combineert om je bestemming te bereiken. Dat kan met de trein, de bus, deelfiets of deelwagen, de fiets of te voet.
- De belangrijkste Hoppin-punten worden uitgebouwd aan de stations van Heide en Kalmthout, aan de Zonnedauw in het centrum, aan de parochiezaal van Achterbroek en de kerk van Nieuwmoer.
Trein en bus
- Kalmthout kan genieten van uitstekende treinverbindingen richting Antwerpen en Roosendaal, tenminste als de treinen rijden. Zoveel treinvrije weekends als de laatste 3 jaar, zijn niet aanvaardbaar. Onderhoudswerken zijn noodzakelijk, maar kunnen anders georganiseerd worden met minder impact voor treinreizigers. We waken over het aanbod van de 2 S-treinen en een IC-trein tijdens de week en ondersteunen de plannen voor extra weekendtreinen.
- Voor buslijn 67 is het van prioritair belang dat deze de 5 wijken van Kalmthout bedient, en uiteraard ook aansluiting voorziet naar de ruime regio. Binnen de Vervoerregioraad Antwerpen ijveren we samen met onze buurgemeenten voor een ruimer busaanbod op het platteland, dat ook Oost-West-gericht is (Wuustwezel-Haven) en dat de voor Kalmthout belangrijkste zorginstelling Klina ontsluit. Samen met de flex-bussen (de vroegere belbussen), zou er zo een dekkend openbaarvervoer-netwerk ontstaan, zodat ook inwoners die minder goed te been zijn, over kwaliteitsvolle en toegankelijke mobiliteit beschikken. Voor minder-mobielen wordt dit bovendien nog aangevuld met onze handicar en de minder-mobiele-centrale.
Fietstunnel aan station Kalmthout
- De ontwikkeling van het woongebied aan de stationsomgeving van Kalmthout biedt wellicht de mogelijkheid voor de aanleg van fiets- en voetgangerstunnel die aansluit aan de stationsparking. Bij de opmaak van de inrichtingsplannen wordt hiermee rekening gehouden.
- We zijn geen voorstander van autotunnels aan de stations van Kalmthout en Heide. De aanleg daarvan heeft een gigantische impact op de mooie stationsomgevingen. In Heide zou daardoor het groene Heidestatieplein omgevormd worden tot een betonnen omgeving. In Kalmthout zouden voor de aanleg van een autotunnel enkele mooie gebouwen moeten verdwijnen, zoals het prachtige Van Geertenhof aan het Arboretum. Bovendien zouden andere overwegen dan geschrapt worden, waardoor buurten nog meer van elkaar gescheiden worden en minder bereikbaar voor bv. de veiligheidsdiensten.
Gerelateerde standpunten
- Onze speerpunten
- Gezonde financiën
- Betaalbaar en kwalitatief wonen
- Doordachte ruimtelijke ordening
- Investeren in mooie openbare ruimte
- Gezellige buurten
- Veilige gemeente
- Nabij zorg- en welzijnsaanbod
- Een lokaal gezinsbeleid
- Steun aan lokale ondernemers
- Toekomst voor de landbouw
- Kalmthout, een 'duurzame gemeente'
- Natuur en toerisme troef
- Investeren in vrije tijd
- Ruimte voor kinderen en jongeren
- Leeftijdsvriendelijke gemeente
- Cultuur brengt mensen samen
- Degelijke sportfaciliteiten
- Lokaal onderwijs
- Actieve participatie