Elke buurt heeft nood aan een eigen school, ongeacht wie het onderwijs inricht. Dit is enorm belangrijk voor zowel onze kinderen als de lokale gemeenschap in Braken, Sterbos, Loenhout, Wuustwezel en Gooreind. Dicht bij huis naar school kunnen gaan heeft heel wat voordelen.
Eerst en vooral zorgt een buurtschool ervoor dat kinderen in hun vertrouwde omgeving naar school kunnen. Voor veel kinderen ligt de school op wandel- of fietsafstand zodat ze vrij snel zelfstandig of begeleid door hun ouders of een fietspoolsysteem op school geraken. Ze leren er ook snel vriendjes uit de buurt kennen en ook de ouders leren elkaar kennen aan de schoolpoort.
Dorps- en wijkscholen zijn immers de draaischijf voor het sociaal contact in een dorp en ze stimuleren de verbondenheid tussen bewoners. De infrastructuur van de school vormt ook steeds vaker letterlijk de ontmoetingsplaats voor die lokale gemeenschap.
Wie het onderwijs inricht, is daarbij niet van belang. We vinden het zelfs goed dat er naast het gemeentelijk onderwijs ook scholen zijn van het vrije net en het gemeenschapsonderwijs. Ouders hebben op die manier een keuze tussen verschillende projecten.
Als lokaal bestuur werken we goed samen, over de netten heen. Een mooi voorbeeld daarvan is het zwembeleid dat tot stand komt in overleg met élke school. Bij het schoolzwemmen betaalt de gemeente de toegang tot het zwembad. De vervoerskosten van en naar het zwembad worden door de scholen zelf gelijk verdeeld dankzij de goede onderlinge verstandhouding.
Als je school zegt, dan zeg je ook meteen de opvang voor en na de lesuren. Ook dat aanbod is er in élk dorp. Wij laten de dorpen niet los.
In de afgelopen bestuursperiode werd de gemeentelijke basisschool van Loenhout gecentraliseerd op één nieuwe locatie. Hier zijn ook gemeenschapsvoorzieningen voorzien zoals een polyvalente zaal en een afdeling van de bibliotheek én de academie.
In onze academie volgen intussen meer dan 500 leerlingen les in het Deeltijds Kunstonderwijs. Leerlingen vanaf zes jaar kunnen in één van de vestigingsplaatsen terecht voor lessen muziek, woord, dans en beeld. De academie biedt ook aan volwassenen de mogelijkheid kunstonderwijs te volgen.
Afgelopen lente kreeg onze academie de officiële titel van Kunstacademie. Een mooie beloning voor het werk en de ambitie die we hebben.
Een ander pareltje aan de onderwijskroon in onze gemeente is Berkenbeek. Ook zij kunnen, binnen de wettelijke mogelijkheden, blijven rekenen op onze steun. Hier kunnen jongeren met een beperking zich op hun eigen ritme ontplooien tot jongvolwassenen die zo een plaats verwerven in onze maatschappij.
Ook met de secundaire school Stella Matutina is er regelmatig overleg en wordt er samengewerkt, bijvoorbeeld in het kader van Rookvrije Scholen, menstruatiearmoede en het Project Paars waar de genderidentiteit bespreekbaar wordt gemaakt.
Levenslang leren is niet enkel een slogan maar iets waarmee steeds meer mensen aan de slag gaan. Wij ondersteunen elk initiatief dat bijdraagt om volwassenen kansen te bieden tot vorming en bijscholing.
Dit zijn onze prioriteiten voor onderwijs in Wuustwezel
Nog meer dan ooit beschouwen we de schoolpoort als dé poort naar een warme samenleving. In een samenleving die dreigt te individualiseren is de school méér dan een plek waar kinderen les volgen.
We nemen je mee door onze plannen:
- Elke school, in elk dorp, ongeacht de inrichtende macht, is belangrijk voor ons. Sterker nog, daar waar we elkaar kunnen versterken door samen te werken zullen we dat doen, met alle kinderen van Wuustwezel in onze gedachten.
- Om de leefwereld van kinderen te verruimen en om voor ouders de combinatie werk/gezin haalbaar te houden, gaan we een aanbod van buitenschoolse opvang én activiteiten Dit voor álle kinderen en gezinnen. Dat betekent dat we hiervoor alle lokale spelers (onderwijs, welzijn, cultuur, jeugd en sport) zo goed mogelijk moeten laten samenwerken.
Waarom?
- We willen kinderen in Wuustwezel speelmogelijkheden en ontplooiingskansen geven, maar ook keuzevrijheid en zelfs het recht op rust.
- We willen ouders helpen bij de uitdaging om werk, opleiding en gezin te blijven combineren.
- We willen een aanbod creëren dat toegankelijk en betaalbaar is voor iedereen. Meer kansen voor elk kind.
- Op deze manier onderschrijven we het Vlaamse BOA-decreet (Buitenschoolse Opvang en Activiteiten) en gaan we kinderen kansen geven om zich te amuseren én hun talenten verder te ontwikkelen.
Voor ons een enorme uitdaging maar voor onze jonge gezinnen een enorme kans.
- Na de nieuwbouw voor de Loenhoutse basisschool is het nu de beurt aan gemeenteschool De Wissel. Na een wachttijd van 10 jaar voor Vlaamse subsidies zijn we klaar om een nieuw project te verwezenlijken. Ook hier kan na de schooluren de poort wijd open voor het verenigingsleven of de wijk.
- Nederlandse taalkampen, huiswerkbegeleiding met vrijwilligers, integratie van kinderen in jeugdbewegingen,… Zij die achterstand ervaren op school, worstelen met Nederlands of minder kansen hebben gekregen van thuis uit, kunnen op onze steun rekenen.
- We doen de nieuwe titel ‘Kunstacademie’ alle eer aan en willen de afdeling ‘Beeld’ verder laten groeien. Op die manier hebben we een uniek regionaal aanbod. Onze kinderen gaan in eigen gemeente alle domeinen van het Deeltijds Kunstonderwijs (muziek, woord, dans en beeldende/audiovisuele kunsten) aangeboden krijgen. Super ambitieus maar haalbaar en uniek.
- De Vlaamse subsidies voor de voor- en naschoolse kinderopvang (BOA-decreet) worden afgebouwd en dat is voor ons een enorme uitdaging. Vandaag is er in (de buurt van) elke school een kwalitatief aanbod van voor- en naschoolse kinderopvang en dat willen we zo houden, in combinatie met een naschools vrijetijdsaanbod dat we gaan creëren.
- Het zwembeleid in het onderwijs staat onder druk. Recent lazen we in de media dat ongevallen met jongeren in open water vaker voorkomen. Het wordt meer en meer duidelijk dat één jaar schoolzwemmen niet volstaat om een groot aantal kinderen veilig te leren zwemmen. Bijkomende privé-zwemlessen zijn niet voor elk gezin haalbaar. We gaan daarom in overleg met de scholen bekijken of een uitbreiding van de zwemlessen mogelijk is.
Gerelateerde standpunten
- KINDEREN EN JONGEREN IN WUUSTWEZEL
- SPORT IN WUUSTWEZEL
- SENIOREN IN WUUSTWEZEL
- GEZONDHEID EN WELZIJN IN WUUSTWEZEL
- ARMOEDE EN SOLIDARITEIT IN WUUSTWEZEL
- CULTUUR EN ERFGOED IN WUUSTWEZEL
- KLIMAAT, MILIEU EN DUURZAAMHEID IN WUUSTWEZEL
- RUIMTELIJKE ORDENING EN WONEN IN WUUSTWEZEL
- BEGRAVEN EN AFSCHEID NEMEN IN WUUSTWEZEL
- MOBILITEIT IN WUUSTWEZEL
- VEILIGHEID IN WUUSTWEZEL
- LANDBOUW EN PLATTELANDSONTWIKKELING IN WUUSTWEZEL
- ONDERNEMEN IN WUUSTWEZEL
- TOERISME IN WUUSTWEZEL
- GOED BESTUUR IN WUUSTWEZEL