Mobiliteit is misschien wel hét thema dat het meeste leeft bij alle inwoners in Vlaanderen. Het gaat over wegen voor auto’s, fietspaden, voetpaden, over trage wegen en bospaden. Het gaat ook over het station, de treinen, de bus en over verkeersveiligheid. Mobiliteit gaat ook over de problemen die ouderen of personen met een beperking dagelijks ondervinden. Goede mobiliteit is een must om deel te nemen aan het sociaal leven. Zonder mobiliteit verhoogt de kans op vereenzaming en uitsluiting.
Mobiliteit gaat ook over toegankelijkheid. Dat is de mogelijkheid om ergens binnen te geraken. In dit kader werd een werkgroep toegankelijkheid opgericht en werd er een overeenkomst afgesloten met INTER. Onder andere via een rolstoelwandeling werden problemen in het kader van toegankelijkheid geïnventariseerd. Onze openbare gebouwen werden ook gescreend.
We ergeren ons aan gebrekkige weginfrastructuur, aan treinen die te laat komen, aan de bus die niet komt opdagen. We trekken aan de bel bij de instanties die hiervoor verantwoordelijkheid dragen.
Op Vlaams niveau wordt gepleit voor een modal shift waarbij we ons vervoersgedrag grondig wijzigen. Het doel is steeds dat de auto minder prominent wordt. Ook in Wuustwezel voeren we dit debat en bereiden we ons voor op deze shift.
Als we de auto meer willen laten staan dan moeten er waardige alternatieven zijn. Via de vervoersregio’s pleit cd&v voor een beter openbaar vervoer in plattelandsgemeenten.
Met cd&v heeft het lokaal bestuur de afgelopen jaren uitzonderlijk veel geïnvesteerd in mobiliteit en wegeninfrastructuur. Pronkstukken zijn de kilometerslange fietspaden tussen Loenhout en Brecht en tussen Gooreind en Brasschaat. Daar waar een fietspad niet meteen mogelijk is, werken we met fietssuggestiestroken. Door het inrichten van fietszones en schoolstraten geven we fietsers en voetgangers een duidelijke plek op de weg. Ook voor het onderhoud van voetpaden worden jaarlijks steeds hogere budgetten voorzien.
In de Woonzone met Bosrijk Karakter (WBK) werden, tot grote tevredenheid van de bewoners, de belangrijkste centrale wegen voorzien van waterdoorlatende verharding.
Voor de veiligheid van voetgangers, voornamelijk schoolkinderen, blijven we inzetten op de instandhouding en zo mogelijk uitbreiding van het systeem met gemachtigde opzichters.
Er wordt jaarlijks aandacht besteed aan ‘verkeersveiligheid op den buiten’. In samenwerking met lokale landbouwers leren de kinderen van het vierde leerjaar van alle scholen van Wuustwezel hoe zij veilig kunnen fietsen op landbouwwegen wanneer tractoren naderen. Bij de heraanleg van landbouwwegen is er ook aandacht voor uitwijkstroken. Dit werd recent nog toegepast in de Sint-Willebrordusstraat.
In samenwerking met de vervoersregio werden op tal van plaatsen in onze gemeente deelfietsen geplaatst. Het lokaal bestuur zelf plaatste twee deelwagens nabij het gemeentehuis.
Dit zijn de prioriteiten voor mobiliteit in Wuustwezel
- Het algemeen mobiliteitsplan wordt stap voor stap uitgerold in heel onze gemeente. Hierbij houden we sterk rekening met de zwakke weggebruikers. Zo plannen we om in de woonwijken zone 30 in te voeren. Op de grotere wegen blijft doorstroming en dus vlot autoverkeer belangrijk.
- Concreet werken we de heraanleg van de Biest af zodat deze enkelrichting is en deel uitmaakt van een veiligere fietsverbinding tussen de Bredabaan en de Kampweg. Nadien wordt in 2025 ook de Dorpsstraat heraangelegd.
- Ook op de planning: het resterende fietspad op de Sint-Lenaartseweg vanaf de brug over de E19 tot aan de grens met Brecht. De brug over die autosnelweg verkeersveiliger maken wordt een belangrijke vraag richting de Vlaamse overheid.
- Minder groot maar erg belangrijk is voldoende verlichting op fietspaden. We blijven in overleg met natuur (ANB) en Vlaanderen (AWV) om ook langs natuurdomeinen voldoende fietspadverlichting te bekomen.
- Minder concreet maar in studiefase: de heraanleg van de Kalmthoutsesteenweg en de Bredabaan tussen Braken en de grens. Tweemaal erg belangrijk voor bewoners én passanten. Ook hier staat de doorstroming van auto én fietser centraal.
- Een heikel discussiepunt met de Vlaamse overheid is het aantal zebrapaden op de gewestwegen. Een lokaal bestuur weet best waar deze moeten komen en zou dus deze beslissing moeten kunnen nemen. Helaas is dat niet zo dus zullen we blijven aandringen op voldoende oversteekplaatsen.
- Auto- en fietsdelen krijgt onze aandacht. Bij grote bouwprojecten zullen standplaatsen voorzien worden voor autodelen en openbare laadpalen. Ook op het openbaar domein evolueren we mee met deze nieuwe mobiliteitstendens.
- We blijven aandringen bij de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) om voor een groot deel van de woonzone met bosrijk karakter (WBK) het rioleringsdossier opgestart te krijgen. Dit betekent voor hen ook een grote verbetering van de wegen.
- We sensibiliseren burgers om hun huisnummer groot en duidelijk te vermelden op hun huis en/of brievenbus waardoor vergissingen van bijvoorbeeld hulpdiensten uitgesloten worden.
- Het openbaar vervoer is onvoldoende. Eerst en vooral is het onregelmatig door bussen of treinen die niet komen opdagen en daarnaast is het onvoldoende. Vlotte snelle verbindingen blijven onze eis. Het gaat dan om verbindingen naar de buurgemeenten, naar Antwerpen en naar het treinstation in Brecht.
- De Mobitwin (nieuwe naam voor de Minder Mobielen Centrale – MMC) en Handicar doen enorm goed werk. Onze steun is verzekerd en we kijken ook uit naar alternatieven voor vervoer op maat.
- Door een screening door ervaringsdeskundigen willen we de toegankelijkheid van winkels, horecazaken en ondernemingen in kaart brengen en handelaars sensibiliseren om de toegankelijkheid van hun zaak te verbeteren.
- Handhaving is de stok achter de deur. Vooral in schoolomgevingen zijn kinderen en jongeren zelf vragende partij voor meer controles.
Gerelateerde standpunten
- KINDEREN EN JONGEREN IN WUUSTWEZEL
- SPORT IN WUUSTWEZEL
- SENIOREN IN WUUSTWEZEL
- GEZONDHEID EN WELZIJN IN WUUSTWEZEL
- ARMOEDE EN SOLIDARITEIT IN WUUSTWEZEL
- CULTUUR EN ERFGOED IN WUUSTWEZEL
- KLIMAAT, MILIEU EN DUURZAAMHEID IN WUUSTWEZEL
- RUIMTELIJKE ORDENING EN WONEN IN WUUSTWEZEL
- ONDERWIJS IN WUUSTWEZEL
- BEGRAVEN EN AFSCHEID NEMEN IN WUUSTWEZEL
- VEILIGHEID IN WUUSTWEZEL
- LANDBOUW EN PLATTELANDSONTWIKKELING IN WUUSTWEZEL
- ONDERNEMEN IN WUUSTWEZEL
- TOERISME IN WUUSTWEZEL
- GOED BESTUUR IN WUUSTWEZEL