Ruimtelijke Ordening
We streven naar een structuurplan waarin open ruimte beschermd wordt. Elke bijkomende vierkante meter bebouwbaar gebied dient maximaal te worden gecompenseerd door een herbestemming van open ruimte.
Deze ambitieuze doelstelling moet worden ondersteund door een Vlaamse regeling die herbestemmingen juridisch en financieel haalbaar maakt. Het gevolg van zo’n ambitie is dat we voornamelijk in de kernen van de deelgemeenten kiezen voor woonuitbreiding en voor vormen van collectief wonen (co-housing, kangoeroewonen, enzovoort).
In dit kader zou bijvoorbeeld het hervormen van bestaande grotere woningen tot een kangoeroewoning of meerdere kleine woningen eenvoudiger moeten kunnen.
Om duidelijk te maken waar het (niet) wenselijk is om te verdichten en om hierover ook juridische zekerheid te bieden, heeft de gemeente behoefte aan een afdoend juridisch instrumentarium (Gemeentelijke Ruimtelijke Uitvoeringsplannen of RUP's, verordeningen, enzovoort).
In de dorpskernen moet het veilig, leefbaar en aangenaam blijven om te wonen. Daarom is het noodzakelijk om zwaar verkeer uit de dorpskern te weren en om straten in schoolomgevingen prioritair veilig te maken en te houden. Zo moet bijvoorbeeld in Kalken de heraanleg van de Kouterstraat aangepakt worden. De gehele schoolomgeving zou kunnen worden omgevormd met voorrang voor veiligheid, fietsers en voetgangers. In feite is er ook in het dorp van Laarne en de Kasteeldreef een dringende aanpak van de fietssuggestiestroken noodzakelijk.
De groene longen van Laarne en Kalken moeten letterlijk en figuurlijk zuurstof blijven geven aan de inwoners. In het kader van het wegenbeleid worden fiets- en wandelwegen uitgebreid en veiliger gemaakt. En daar waar mogelijk moeten de fietsstroken fysiek gescheiden worden van de rijbaan doormiddel van een groenstrook.
Natuur- en landschapselementen moeten worden gevrijwaard en versterkt, en er moet voldoende ruimte zijn voor zachte recreatie met goed onderhouden en veilige speeltuigen, picknickplaatsen, enzovoort.
Het is een feit dat Laarne-Kalken een rustige en groene gemeente is waar het goed vertoeven is. Daarom moeten we erover waken dat de open ruimte niet verder wordt ingenomen. Zoals de landbouw, het groen en de natuur in en rond de Meerskant, dat momenteel bedreigd wordt door de eventuele komst van een snelweg (heroriëntatie van E17/R4). Hiervoor zullen we ons als kartel 200% - lokaal en bovenlokaal - inzetten om deze waanzin tegen te houden.
De gemeente geeft het goede voorbeeld als het gaat om energiezuinigheid. Dit kan door het geleidelijk vergroenen van het wagenpark, het substantieel uitbreiden van gemeentelijke laadpalen, het optimaal benutten van de mogelijkheden om zonnepanelen te plaatsen en het verder energiezuinig maken van gemeentelijke gebouwen. Een energiecoach zou elk inwonend gezin van onze gemeente moeten kunnen adviseren over energiebesparende maatregelen in de woning en hen via individuele en collectieve renovaties ook bijstaan in de uitvoering ervan. Zo versnellen we de energietransitie en verlichten we de facturen voor zoveel mogelijk mensen.
We hebben in dit alles bijzondere aandacht voor doelgroepen met speciale noden, zoals ouderen, mensen met lage inkomens en kwetsbare huurders.