Mobiliteit
De nood aan een betere en veiliger mobiliteit komt eigenlijk terug in de verschillende beleidsdomeinen, wat van dit item een belangrijk speerpunt maakt voor de komende legislatuur. Daarom willen we in dit tekstonderdeel de belangrijkste bezorgdheden nog eens oplijsten.
- Lobbyen bij De Lijn voor een optimalisering van de busverbinding Gent-Laarne-Kalken-Wetteren. Zeker wat betreft Kalken kan de verbinding van en naar bovenstaande locaties een stuk beter.
- Om de dorpskernen veilig, leefbaar en aangenaam te maken en te behouden om te wonen, is het noodzakelijk om: zwaar verkeer uit de dorpskern te weren, straten in schoolomgevingen prioritair veilig te maken en te houden, en fietsstroken (cfr. Laarne Dorp) rijdbaar, veilig en zichtbaar te maken.
- In het kader van het wegenbeleid worden fiets- en wandelwegen uitgebreid en veiliger gemaakt.
- Inzake het klimaat- en energiebeleid is het aangewezen om in te zetten op het geleidelijk vergroenen van het gemeentelijk wagenpark en het substantieel uitbreiden van gemeentelijke laadpalen.
- Minder mobiel zijn of een handicap hebben kan geen reden zijn om niet volwaardig te kunnen participeren. Ook degenen die buiten onze gemeente aan cultuur willen deelnemen maar afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, moeten de kans krijgen om dezelfde dag weer thuis te geraken. Inzetten op Cambio-wagens is goed initiatief, maar biedt voor velen van deze doelgroep geen oplossing.
- Het creëren van een fietsstrade tussen Kasteel en de Meersen met slimme Ledverlichting die oplicht als fietsers voorbijrijden, zou een mooi concreet project kunnen zijn. Een goed georganiseerde fietsverhuur op beide toeristische plaatsen kan een positieve stimulans geven in het zich sportief en recreatief verplaatsen.
- Van veilige fietsverbindingen moet dringend werk gemaakt worden. Daarmee wordt bijvoorbeeld bedoeld dat aan het traject Nerenweg – Berlindekapel ter hoogte van de Colmanstraat er een veilige oversteek zou kunnen worden ingericht.