Waar blijft het engagement en de creativiteit van het bestuur?

Deel dit artikel

Het beleid rond ruimtelijke ordening moet actiever, positiever en evenwichtiger!

Onze prachtige gemeente verdient een grondige ‘reshuffle’ als het aankomt op het beleid rond ruimtelijke ordening. De Edegemnaar verwacht een evenwichtig en positief beleid, met voldoende aandacht voor vrijwaring van open ruimte en natuur, maar ook voor voldoende beschikbare en kwalitatieve woningen. De Edegemnaar verwacht ook een actief beleid, een beleid waarin maximaal wordt rekening gehouden met suggesties en bezorgdheden, en waarin specialisten samen met buurtbewoners aan tafel gaan en tot oplossingen komen. 

Een voorbeeld: het gemeentelijk zwembad ‘Frank Jespers’ aan de Vrijwilligersstraat staat nu al 4,5 jaar leeg (zie ook de foto's als bijlage). Een uitgelezen kans om in dit stukje Edegem, vlakbij het centrum, actiever en groener te maken. Waarom het gebouw niet herbestemmen en er bijvoorbeeld een ontmoetingscentrum annex koffiebar van maken? Een polyvalente ontmoetingsplek voor jong en oud, met ook een zaaltje voor verenigingen of voor privéverhuur? En de omgeving verfraaien en vergroenen?  Maak er werk van!

 

Een ander voorbeeld: de zone tussen de (voormalige) Belvu en de Cartouche. Ook daar zijn veel mogelijkheden om dit stukje, pal in centrum Edegem anders in te richten. Een winkel- en horecazone met groenperkjes om de lokale economie verder te ondersteunen, met ook een geïntegreerde woonfunctie, wat denkt u? 

Last but not least, vragen we met aandrang aan het bestuur om van koers te wijzigen in het dossier van de Beerschotsite. Deze unieke groene zone tussen de Herfstlei, Zomerlei en Lentelei verdient een grondige make-over, waarbij de belangen van de buurt voorop staan, en niet die van de privé-ontwikkelaar. Een mens mag nog hopen. 

Beste Edegemnaar, we staan graag open voor uw verdere suggesties! Hebt u nog goede ideeën of bepaalde vragen, aarzel niet om ons te contacteren op [email protected].

Nieuws

Edegem zet de volgende stap in mobiliteit van de toekomst

Auto’s op het vlonderpad: Edegem zet volgende stap in mobiliteit van de toekomst

In een verrassende, maar volgens sommigen “visionaire” zet, heeft schepen van mobiliteit Andries Tjalma aangekondigd dat het nieuwe Edegemse vlonderpad niet alleen voor wandelaars en fietsers zal dienen, maar binnenkort ook toegankelijk wordt voor auto’s. Het pad zal daarvoor aanzienlijk verbreed en verstevigd worden.

Veilig uitgaan in Edegem is prioritair voor Jong cd&v

Op Internationale Vrouwendag vragen Edegemse jongeren extra aandacht voor veilig uitgaan tijdens de vele evenementen in onze gemeente. Net zoals op het Sfinks Festival en in steden als Antwerpen en Brussel, pleiten zij voor een duidelijk en laagdrempelig aanspreekpunt waar bezoekers grensoverschrijdend gedrag kunnen melden.

Nieuwe politieraadslid: Adrian De Weerdt neemt de fakkel over

Een bijzonder moment voor onze cd&v-afdeling: Adrian De Weerdt (33 j.) zetelde afgelopen week voor het eerst in de politieraad van zone HEKLA. Daarmee neemt hij de fakkel over van Bart Breugelmans, die zich maar liefst 25 jaar lang met grote engagement zich inzette als politieraadslid. Voor die jarenlange toewijding spreekt de afdeling haar oprechte dank uit.