Onderwijs - Flankerend onderwijsbeleid

Gepubliceerd

Deel dit standpunt

Brasschaat gaat prat op een rijke verscheidenheid van het onderwijslandschap.

Als lokaal bestuur willen we aan het concept ‘brede school’ mee invulling geven met als doel het leren van leerlingen te versterken en hun ontwikkeling als persoon en als betrokken lid van de samenleving, te stimuleren.

HOE

  • we pakken de (kans op) kinderarmoede aan via het Sociaal Huis en via de inzet van brugfiguren, …(bijv. ‘lege brooddozen”, onbetaalde schoolfacturen, spijbelen)
  • we voeren een lokaal beleid ‘Buitenschoolse Opvang en Activiteiten’ (BOA)
  • we investeren veilige schoolomgevingen (inrichting openbaar domein; vorming gemachtigde opzichters).
  • we meten en verbeteren de luchtkwaliteit inde schoolgebouwen en schoolomgeving.
  • we promoten het schoolzwemmen zodat iedere leerling op het einde van de basisschool kan zwemmen.
  • we geven mee vorm geven aan een lokale ‘learning community’: levenslang leren, aanbod werkplekleren, duaal leren (partnerschap scholenbedrijfswereld), aanbod Nederlands tweede taal…).
  • we werken een effectiever aanmeldingssysteem uit met doordachte praktische parameters (o.a. nabijheid)
  • we zorgen voor een kwaliteitsvol gemeentelijk onderwijsaanbod
  • we bouwen een nieuwe school binnen het concept “Scholenproject Kaart” met inbegrip van maatschappelijke nevenfuncties, waarbij de draagkracht van de wijk niet wordt overschreden.
  • We stimuleren en ondersteunen het creatief bezig zijn met woord, muziek, beeld en kunst voor jong en oud.

Gerelateerde standpunten