Het lokaal bestuur van Edegem zet sterk in op verkeersveiligheid en breidt de zone 30 nu verder uit in verschillende woonwijken. Deze uitbreiding geldt onder meer voor de Henri Dunantstraat, Mortselstraat, Laureysstraat, Molenlei, de Kontichstraat (vanaf het centrum tot de Posdijk), en de Graaf de Fienneslaan, Ridder Gerardilaan en Graaf de Granvellelaan.
Verkeersveiligheid voorop
De uitbreiding van de zone 30 is onze eerste stap om het verkeer in woonkernen rustiger, veiliger en leefbaarder te maken.We geloven sterk in een snelheidsregime van 30 km/u waar dat zinvol is – en in woonwijken bewijst dat nut zich keer op keer. Daarom breiden wij onze zones nu uit naar straten waar onze gezinnen, ouderen en jongeren wonen
Andries Tjalma, Schepen van Mobiliteit
Volgens de gemeente draagt de maatregel niet alleen bij aan het terugdringen van het risico op ernstige ongevallen, maar ook aan geluids- en milieuhinder. Met een lagere maximumsnelheid wordt de leefkwaliteit verhoogd, wat aansluit bij wat mobiliteitsexperts aangeven over de positieve neveneffecten van zone 30.
Duidelijke signalisatie aan de poorten
Om de inzet op verkeersveiligheid goed zichtbaar te maken, plaatste het gemeentebestuur opvallende thermoplasten aan de poorten van de nieuwe zone 30. Deze markeringen maken meteen duidelijk voor weggebruikers dat ze een zone met beperkte snelheid binnenrijden. “We zetten dit letterlijk extra in de verf”, aldus schepen Tjalma. “Het gaat om een logische uitbreiding naar woonwijken die, opvallend genoeg, tot vandaag nog niet binnen onze zone 30 lagen”, vervolgt Tjalma. “Het signaal is glashelder: wij zetten in op verantwoord rijgedrag in onze buurten, met nadruk op het welzijn van alle inwoners.”
Als cd&v vragen we al langer een uitbreiding van de zone 30 in onze gemeente. In woonstraten zoals de Mortselstraat, Henri Dunantstraat, Laureysstraat, Graaf de Fienneslaan, Ridder Gerardilaan en Graaf de Granvellelaan was hier ook al langer vraag naar.
Adrian De Weerdt, voorzitter van de gemeenteraad
"Dit bleek ook uit de vele huisbezoeken die we daar hebben afgelegd. Ik ben dan ook zeer tevreden dat we, samen met het gemeentebestuur, deze beslissing hebben genomen. Verkeersveiligheid voor onze inwoners, niet in het minst voor onze allerjongsten, is en blijft voor ons een prioriteit.”