De aangekondigde besparingen bij De Lijn zijn een bijzonder slechte zaak voor Edegem en de hele zuidrand. Waar vroeger vier bussen per uur reden, blijven er nog twee over. Lijnen verdwijnen of worden samengevoegd en het aanbod wordt afgebouwd. De nieuwe lijn 92 zal van Berchem tot Lier rijden, het traject dat voorheen door lijnen 91, 92 en 35 werd aangedaan.
“Ik betreur ten zeerste deze koude besparing van de Vlaamse regering op ons openbaar vervoer,” klinkt het. “We doen niets anders dan overeenkomsten en charters ondertekenen rond modal shift. We vragen mensen om de auto vaker te laten staan en te kiezen voor bus, tram of fiets. Maar tegelijk wordt er bespaard op net dat openbaar vervoer. Dat is niet uit te leggen”, aldus schepen van mobiliteit Andries Tjalma (cd&v).

Minder aanbod is geen optimalisatie
De framing dat dit slechts een ‘optimalisatie’ zou zijn, klopt niet. Er verdwijnen wel degelijk lijnen en er zal minder aanbod zijn. Dat betekent langere reistijden, meer overstappen en meer onzekerheid voor reizigers.
“Dit is geen optimalisatie, maar gewoon afbraak. Minder frequentie en minder rechtstreekse verbindingen zorgen ervoor dat mensen opnieuw naar de auto grijpen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?”
Voor inwoners die minder mobiel zijn of geen auto ter beschikking hebben, zijn deze beslissingen bijzonder ingrijpend. “Hoe moeten zij nog op hun werk, naar school of bij familie en vrienden geraken? Openbaar vervoer is geen luxeproduct, maar een basisvoorziening.”
Lijn 22 niet doorgetrokken, wél extra rechtstreekse verbinding
De geplande doortrekking van lijn 22 zal uiteindelijk niet doorgaan zoals eerder aangekondigd. Dat is een gemiste kans.
Toch is er ook een positief element na constructief overleg met De Lijn. Er komt een extra rechtstreekse verbinding tussen Mortsel, Edegem en het UZA. Die lijn zal ook onder meer Revarte aandoen.
“Daar ben ik bijzonder trots op. Dankzij goed overleg hebben we toch een bijkomende rechtstreekse verbinding kunnen realiseren naar het UZA, een van de grootste werkgevers en belangrijkste zorghubs in onze regio. Dat toont dat overleg wérkt.”
Prioriteiten herbekijken
Dat er moet worden bespaard, begrijpt iedereen. Maar de keuzes die vandaag gemaakt worden, roepen vragen op.
“De Vlaamse regering moet haar prioriteiten dringend herbekijken. Men zadelt het openbaar vervoer op met een besparing van ‘maar’ 35 miljoen euro, terwijl er tegelijk voor 18 miljard euro aan subsidies wordt uitgedeeld. Misschien had men daar eerst kritischer naar moeten kijken.”
Openbaar vervoer is een essentiële hefboom voor sociale rechtvaardigheid, duurzaamheid en economische activiteit. Besparen op bussen raakt studenten, werknemers, ouderen en zorgbehoevenden rechtstreeks.
“Wij blijven ijveren voor een sterk, betrouwbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor onze inwoners. Niet met slogans, maar met resultaten. Maar het mag duidelijk zijn: deze besparingen maken het ons én onze inwoners bijzonder moeilijk.”
In de Pers: