Veilige en vlotte mobiliteit

Gepubliceerd

Deel dit standpunt

Mobiliteitbeleid, dat is een constante afweging tussen vlot verkeer, verkeersveiligheid en leefbaarheid van de buurt.

We zullen blijven investeren in wegen, voet- en fietspaden, zodat iedereen veilig op weg kan. We zorgen dat de verlaagde snelheid in onze dorpen wordt gerespecteerd.

En dankzij kortparkeren vind je sneller een plaatsje in de handelskern, en de randparkings verzekeren parking in de buurt.

  • Extra parking! Weinigen weten dat de grote parking Krekelendries vroeger gehuurd Maar toen de eigenaar bouwplannen had op de gronden kwamen wij gelukkig tot een akkoord voor verkoop aan de gemeente. Door de investering van 1,2 miljoen euro is de parking verzekerd op lange termijn en konden we deze heraanleggen. Ook de grond t.h.v. Reedijk en Wolvertemsesteenweg, en extra grond aan de wachtpost kochten we om als extra parking aan te leggen. We stellen tijdens schoolvakanties de parking van de GTSM open,- en in de Alfonsbursenstraat slopen we panden voor een buurtparking,... Volgende jaren blijven we investeren in extra parkeerplaatsen zoals een buurtparking in de straten rond de Meutersweg, in Ossel, uitbreiding parking Lombardenveld, enz.
  • Veilige schoolroutes en -omgevingen. Een hoofdthema uit het goedgekeurde mobiliteitsplan is veilige schoolomgevingen en -routes. Ondanks de vele ingrepen van de voorbije jaren, rest nog veel werk: snelheidsremmende maatregelen, lichtenregelende oversteekplaatsen, gemachtigde opzichters, accentverlichting, middeneilanden,,... Onze kinderen met een gerust hart naar de hobby en school sturen blijft de
  • Mobiele flitscamera’s. De voorbije jaren werd er, wegens een onderbemande politie, onvoldoende We willen het snelheidsregime weer laten respecteren door te flitsen met mobiele flitscamera’s, We mogen instellen om pas vanaf paar km/u teveel te flitsen zodat we de echte snelheidsduivels betrappen. In tegenstelling tot trajectcontrole, waarbij je kiest voor slecht enkele straten, vergroot je zo in de hele gemeente de pakkans en kan je gerichter flitsen.
  • Halt aan sluipverkeer. De leefbaarheid en verkeersveiligheid in vele van onze straten en dorpen lijdt onder sluipverkeer. Daarom plaatsten we vb. een tractorsluis in de Oude Dendermondstebaan (opnieuw veiliger voor pendelende fietsers richting Brussel), een ANPR camera die verkeer tijdens de spits uit Hamme centrum houdt en een ANPR camera die het verbod op +3,5 ton handhaaft in Brussegem. Op hoger niveau werd bekomen dat de wegen door ons centrum niet meer het statuut van bovenlokale weg hebben waardoor we in de toekomst maatregelen kunnen nemen om doorgaand vrachtverkeer te weren.
  • Nieuw parkeerbeleid. Er kwam een nieuwe visie op parkeren. Er zijn nu kortparkeerplaatsen van 60min bij winkels en diensten. Bijkomend wordt er ingezet op de heraanleg ván, en extra buurt- en randparkings waar je langer kan parkeren. Tot slot zijn wij voorstander om parkeren gratis te houden: ook de stationsparking!
  • Busje komt zo. Naast investeringen in toegankelijke bushaltes hebben we bekomen dat de bussen op de bestaande lijnen met een hogere frequentie rijden en er een verbinding komt tussen Wolvertem en Asse (die ook Brussegem zal aandoen). Er is trouwens ook opnieuw een Flexbusje tussen Opwijk en Merchtem!
  • Blijven investeren in heraanleg van wegen. Vaak gecombineerd met rioleringswerken pakken we onze straten aan. We kiezen dan voor het stillere asfalt, verbreden waar mogelijk voet- en fietspaden, vergroening, duidelijk afgebakende parkeerplaatsen, een wegbeeld dat de juiste snelheid afdwingt,... Staan al zeker op ons wenslijstje: kruispunt Koeweidestraat, Gewestwestwegen, Peisegemstraat, Leireken, Meutersweg, Lombardeveld, Nieuwelaan, Kattestraat, Onze-Lieve-Vrouw- straat, Dries, Sleeuwagen,... Tijdens, voor en na de werken zetten we volop in op communicatie, overleg met en minder hinder voor de buurt.
  • Koffie of ijsje op perron. Wij willen het stationsgebouw en bijhorend sanitair opnieuw openstellen en zullen daarvoor blijven onderhandelen met Infrabel. Met de fietssnelweg die er gepland is, zal een koffiehuisje in het stationsgebouw niet enkel voor de pendelaars een meerwaarde zijn.
  • Vlotter verkeer. Het verkeer werd de laatste jaren overal drukker, dus dan is het belangrijk dat het zo vlot en veilig mogelijk kan verlopen. Dat doen we door voorrangw Een plek waar het al jaren elke ochtend opneiuw vaststaat. En zo zijn er nog wel wat, werk aan de winkel dus!

Gerelateerde standpunten