Op maandag 26 mei 2025 bespreekt de Edegemse gemeenteraad het Kerkenbeleidsplan, dat de toekomst van de Edegemse kerkgebouwen tot 2031 uittekent. Dit plan is het resultaat van een langdurige samenwerking tussen het gemeentebestuur en de lokale kerkgemeenschappen. CD&V Edegem spreekt haar steun uit voor dit initiatief dat na grondig overleg de kerkgemeenschap en de gemeente de nodige zekerheden biedt.
Greet Marivoet (gemeenteraadslid cd&v):
Dit plan legt niet alleen de rol van de kerken in de geloofsgemeenschap vast, maar ook hun betekenis als cultureel erfgoed. Bovendien biedt het een grondige analyse van het patrimonium, zodat noodzakelijk onderhoud en restauraties tijdig kunnen worden ingepland. Deze toekomstgerichte aanpak kunnen we enkel waarderen.

Sint-Antoniuskerk: erfgoed met een toekomst
De Sint-Antoniuskerk, de oudste van Edegem, kent een rijke geschiedenis die teruggaat tot het einde van de 13e eeuw. Met haar 15e-eeuwse toren en 19e-eeuwse glasramen is het een unieke architecturale parel. Door haar bescheiden afmetingen, sfeervol karakter en goede akoestiek is de Sint-Antoniuskerk bij de Edegemnaar voor gebed én cultuur erg gegeerd. De kerk wordt actief gebruikt door onder meer het Comité Edegemse Concerten, de muziekacademie, het Davidsfonds en de Historische Gidsen van Erfgoed Edegem.
De kerk is eigendom van de gemeente die daarom instond voor de dagelijks opening en verwarming van de kerk. Gezien het toegenomen gebruik voor liturgische vieringen, komt het volledige beheer opnieuw in handen van het kerkbestuur. De bestaande overeenkomst van 1983 over het gebruik van de kerk zal in onderling overleg beëindigd worden. Dit staat niet in de weg dat er culturele activiteiten zullen blijven plaatsvinden.
Binnen het beleidsplan krijgt de Sint-Antoniuskerk de classificatie “A”: een kerk waar de eredienst behouden blijft en waar in overleg met het gemeentebestuur noodzakelijke investeringen worden gegarandeerd.
Heilige Familiekerk en St. Jozefkerk:
Het gemeentebestuur heeft aangegeven dat het interesse heeft om de Heilige Familiekerk meer in te schakelen als locatie voor de organisatie van culturele activiteiten van de gemeente. In de voorbije jaren is er door de gemeente geïnvesteerd in een podium voor culturele activiteiten. In die zin zal er ook nagegaan worden op welke wijze het podium permanent geplaatst kan worden. Dit staat het gebruik voor de eredienst niet in de weg.
De gesprekken over de toekomst van de Sint-Jozefkerk zijn volop aan de gang. Gemeente, pastorale eenheid, het centraal kerkbestuur en de kerkraad zitten hiervoor samen aan tafel. Twee mogelijke pistes worden momenteel onderzocht. De eerste optie is een nevenbestemming, waarbij een deel van het kerkgebouw zijn religieuze functie behoudt. De rest van het terrein zou dan worden verpacht voor andere, niet-religieuze doeleinden. De tweede mogelijkheid is een volledige herbestemming van de site. In dat geval zou de kerk ontwijd en afgebroken worden in het kader van een ruimer vernieuwingsproject voor de Sint-Jozefsite. Dat plan voorziet in een multifunctionele invulling met ruimte voor ontmoeting en horeca, sportinfrastructuur voor scholen en verenigingen, woongelegenheden én een nieuwe ruimte voor eredienst en vergaderingen.
OLV van Lourdesbasiliek: zorg voor onze bedevaartskerk
De OLV van Lourdeskerk, gebouwd nabij de populaire Lourdesgrot, ontvangt wekelijks honderden bezoekers – vooral tijdens de meimaand. In 2023-2024 werden al dringende herstellings- en veiligheidswerken uitgevoerd. Daar zal het de komende jaren ook niet bij blijven volgens het Kerkenbeleidsplan. “Dit plan voorziet in verdere restauraties, zoals het vernieuwen van de leien daken, het koperen dak van de koepel en toren, en het opknappen van de gevel. Alles met het oog op een duurzaam behoud van de basiliek als bedevaartsoord. Het Kerkenbeleidsplan categoriseert de basiliek ook als A-kerk.”
Als cd&v-fractie zijn wij zeer tevreden dat dit kerkenbeleidsplan, dat door de bisschop onderschreven werd, hier nu voor ligt.
Dit plan is het resultaat van een langdurig en weloverwogen proces dat verschillende informele overlegrondes omvat tussen de gemeente en het kerkbestuur, in samenspraak met de betrokken kerkraden. Beide partijen kwamen tot een eensgezinde visie over de toekomst van de Edegemse kerken en deze visie werd bevestigd op het overleg van 28 januari 2025. Deze inventaris zal de rode draad zijn voor de rol van onze kerken in de gemeente.
Op deze manier wordt er meer duidelijkheid gegeven en kunnen er verdere stappen ondernomen worden voor de noodzakelijke en hoogdringende onderhouds- en renovatiewerken.
We hebben alle vertrouwen dat dit breed gedragen voorstel zal goedgekeurd worden en uiteraard zullen wij maandag op de gemeenteraad onze goedkeuring geven.

in de pers:
HLN