Gun onze jongeren een OverKop huis

cd&v Maaseik

Met de opbrengst van Rode Neuzen Dag in 2016 werden vijf OverKop-huizen gerealiseerd. Door de jaren heen is hun aantal gegroeid tot 61 OverKop huizen. Cd&v Maaseik roept op om dringend werk te maken van een OverKop huis voor onze jongeren.

OverKop-huizen zijn ondertussen wel bekend bij onze jongeren. Je kan er als jongere tot 25 jaar gewoon binnen en buiten lopen en allerlei leuke activiteiten doen. Het is een veilige plek waar je ook een luisterend oor vindt en beroep kan doen op professionele therapeutische hulp, zonder een label opgeplakt te krijgen.

Toen er in 2021 in Bree een OverKop huis werd geopend, stelde onze fractie reeds de vraag waarom er nog géén was in onze gemeente. Schepen Bouchera Ait Aadi (Pro3680) gaf toen te kennen dat ze er absoluut voor wou gaan om een OverKop huis in onze gemeente in te richten.

Begin 2024 werden er voor Limburg vier nieuwe OverKop huizen aangekondigd: Maasmechelen, Lanaken, Houthalen-Helchteren en Heusden-Zolder. Tot onze ontgoocheling is Maaseik er opnieuw niet bij. We blijven ijveren voor een lokaal OverKop huis in het belang van onze jongeren!

Meer ambitie voor de site van het oud ziekenhuis

Het is een goede zaak dat de site van het oud ziekenhuis onder handen wordt genomen. Men gaat inzetten op ontharding en vergroening. Vanuit cd&v Maaseik vinden we dat de plannen méér ambitie mogen tonen. We pleiten om naast de vergroening ook bebouwing (bijv. seniorenwoningen) te voorzien.

Gun Maaseik een veilige verbinding met Nederland

Het gebeurt niet veel dat je vanuit de opposite kan wegen op beslissingen van het 'beleid'. Eerst werd er gekozen om de bestaande brug te renoveren. De inspanningen van cd&v Maaseik hebben er toe geleid dat men uiteindelijk is gegaan voor een nieuwe brug. Natuurlijk hebben we dit niet alleen gedaan, en wensen we ook, in deze, Open Vld te danken. We kijken uit naar de nieuwe brug.

Onnodige belastingverhoging in 2019

In de aanloop naar de verkiezingen in october 2018 werd door Open Vld en NVA beloofd dat de belastingen niet verhoogd zouden worden.

Tijdens de eerste gemeenteraad, in januari 2019, werd door Open Vld, NVA en Pro3680 beslist om de belastingen te verhogen.