In het kader van de vernieuwing van de Edegemse speelpleinen vraagt Jong-CD&V Edegem om te investeren in toegankelijke speelelementen. “Elk kind, met of zonder beperking, verdient het om voluit te kunnen spelen, ontdekken en genieten." zegt Soetkin Willems, ondervoorzitter van Jong-CD&V Edegem.
“We willen dat Edegem een gemeente is waarin elk kind een jeugd kan hebben vol verbinding en speelplezier” zegt Soetkin Willems, ondervoorzitter van Jong-CD&V Edegem. “Vanuit mijn opleiding orthopedagogie, ervaring bij SPED en als oud-leiding van de 47ste Akabe weet ik hoeveel zo’n inclusieve speelplek kan betekenen. Een speelplein waar ook kinderen met een beperking welkom zijn, is niet alleen leuk voor hen, maar brengt álle kinderen dichter bij elkaar. Ze leren elkaar kennen, spelen samen, en groeien samen op.”

“Het park van Fort 4 in Mortsel is een goed voorbeeld van zo’n speelelement. De rolstoelschommel geeft de mogelijkheid aan kinderen met en zonder beperking om samen te spelen.” vult Soetkin Willems aan. “Ook Lier heeft geïnvesteerd in een speelplein met aangepaste speeltuigen. In Lier zie je aangepaste speeltoestellen, picknicktafels met ruimte voor rolstoelen, een schommel voor kinderen met een fysieke of verstandelijke beperking én een wip met dubbele zitjes, zodat een begeleider kan meespelen. Dit initiatief werd gedragen door de buurt en is nu een echte hotspot. ”

Ook in Edegem liggen er volgens Soetkin mooie kansen. “Als ondervoorzitter van de Edegemse jeugdraad steun ik dit idee voluit. De geplande vernieuwing van de speeltuin in Fort 5 is hét moment om er een inclusieve plek van te maken. Zo kunnen ook de kinderen van de 47ste Akabe samen met alle Edegemse kinderen plezier maken.”
Maar Jong-CD&V Edegem denkt nog verder dan fysieke toegankelijkheid. “We willen ook bekijken hoe we kinderen die zich verbaal moeilijker kunnen uitdrukken kunnen betrekken. Denk aan pictogramborden of visuele hulpmiddelen. Want élk kind heeft het recht om mee te spelen – zonder drempels.”
Schepen van jeugd Andries Tjalma onthaalt het voorstel met enthousiasme: "Ik juich positieve en constructieve voorstellen als deze van betrokken Edegemnaren enkel toe. Als bestuur willen we absoluut investeren in onze speeltuinen de komende jaren. Zo zijn we momenteel volop aan het werken aan ons speelplan. Een eerste stap hierin was de nieuwe speelkaart voor Edegem. Waar mogelijk zullen we ook rekening houden met de vraag voor inclusieve toestellen."
In de pers: