Raadslid Mia Cattebeke nam het in de gemeenteraad van juli op voor de thuisverplegers en andere hulpverleners die vaak kampen met problemen om op een aanvaardbare en comfortabele manier tijdig bij hun patiënten te geraken. Wijzigende verkeerssituaties, het zoeken naar een parkeerplaats: het leidt tot tijdverlies én tot ontevredenheid bij hun patiënten.
Mia Cattebeke drong erop aan om hen met respect aan te horen en om aandacht te geven aan hun vragen, zoals bijvoorbeeld:
- het toekennen van een doorgangsbewijs tijdens periodes van evenementen;
- bij werken of tijdelijk gewijzigde verkeerssituaties: meer informatie over hoe ze op hun bestemming kunnen geraken;
- het voorzien van kortparkeergelegenheden in het algemeen, ook los van events;
- regelmatig overleg met het stadsbestuur, in een coördinatie-overleg tussen medische thuishulpverleners, de stad, de politie en Parko.
Schepen Philippe De Coene wees er in zijn antwoord op dat het structureel overleg al werd opgezet in 2020, maar dat het dringend moet hernomen worden zodat de zorg op dat vlak ‘ontzorgd’ wordt. De schepen toonde zich bereid dit overleg opnieuw op te starten. Hij gaf ook toe dat er een meer efficiënte communicatie kan gaan vanuit de stad naar de medische hulpverleners aan huis.
Tegelijk wees hij erop dat thuishulpverleners met een RIZIV-nummer een specifieke persoonlijke parkeerkaart kunnen aanvragen, maar dat hun ‘zorg-tijd’ beperkt is en duur kan uitvallen. Voor langdurige zorg zouden de tarieven moeten kunnen verlagen.
Mia Cattebeke: 'Dé ultieme oplossing is mijns inziens een specifiek doelgroepen-toewijzingsbeleid, met voorrang en nieuwe mogelijkheden voor medische thuishulpverleners. Misschien biedt de implementatie van de APP mogelijkheden om ook aan andere problemen tegemoet te komen. Zo denk ik aan bovengrondse parkeermogelijkheden voor senioren …Werk aan de winkel voor de volgende bestuursploeg?'