Het gemeentebestuur van Edegem heeft vandaag beslist om de zaak der wegen binnen de lopende vergunningsaanvraag voor de Beerschotsite niet goed te keuren. Daarmee wordt de procedure voor de bijhorende vergunningsproces op dit moment stopgezet. Het bestuur geeft hiermee een duidelijk en eensgezind signaal: de publieke toegankelijkheid en doorwaadbaarheid van de toekomstige groenzone moet onvoorwaardelijk gegarandeerd zijn voor alle Edegemnaren.
Het bestuur is genoodzaakt het voorstel niet goed te keuren vanwege de gebrekkige uitwerking van het voorgestelde plan. Cruciale technische stukken, zoals een volledig rooiplan, ontbreken nog steeds. Het is niet de eerste keer dat de projectontwikkelaar de zaak der wegen voorlegt aan het bestuur, desalniettemin blijft het huidige plan technische gebreken vertonen.
Op termijn willen we een nieuwe, veilige en groene verbinding realiseren van Buizegem tot aan de begraafplaats, zodat iedereen kan meegenieten van dit prachtig stuk Edegem.
Andries Tjalma, Schepen van Mobiliteit
Publieke doorwaadbaarheid als absolute voorwaarde
De Beerschotsite is vandaag volledig in privéhanden en niet toegankelijk voor het publiek. Vroeger was de tennisclub van Beerschot er gevestigd. Wat nu al 20 jaar een onderbenutte plek is, zou zich kunnen ontwikkelen tot een groene zone met trage verbindingen. Net daarom ziet het gemeentebestuur kansen om deze site in de toekomst te laten uitgroeien tot een potentieel kwalitatief verdichtingsproject met een overvloed aan groene ruimte, fiets- en wandelpaden, kortom met een duidelijke publieke functie.
“Met deze beslissing benadrukt het bestuur dat een toekomstige ontwikkeling op de Beerschotsite toegankelijk moet zijn voor iedereen. We willen vermijden dat er onomkeerbare beslissingen worden genomen zonder garanties voor publieke doorwaadbaarheid. Dit is geen afkeuring van een visie, maar een noodzakelijke stap om de juiste voorwaarden vast te leggen.”
Ook vanuit mobiliteitsoogpunt is de doorwaadbaarheid van de site cruciaal. Het gemeentebestuur ziet de Beerschotsite als een potentiële schakel in een groter netwerk van trage verbindingen binnen Edegem.
Het plan dat vandaag voorligt, moet aangepast worden om alle Edegemnaren tegemoet te komen. De groenzone die hier vrijkomt, moet toegankelijk zijn als trage verbinding. Op termijn willen we een nieuwe, veilige en groene verbinding realiseren van Buizegem tot aan de begraafplaats, zodat iedereen kan meegenieten van dit prachtig stuk Edegem. Zo komen we ook tegemoet aan bezwaren vanuit de buurt.
Deze aanpak is noodzakelijk om als lokaal bestuur de best mogelijke voorwaarden af te dwingen voor de verdere ontwikkeling van de site. De publieke doorwaadbaarheid moet “als een paal boven water staan” vooraleer verdere stappen worden gezet.
“We nemen vandaag onze verantwoordelijkheid als gemeentebestuur. Door nu een duidelijk signaal te geven, beschermen we het algemeen belang en de toekomst van deze site. We willen kansen creëren voor Edegem, maar altijd met respect voor open ruimte, toegankelijkheid en leefkwaliteit. Dit dossier is belangrijk, en daarom pakken we het grondig en zorgvuldig aan.”
In de pers: