Werken Averboodse Baan

De gemeente Laakdal en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) bereiden werken voor op de Averboodse Baan (N165). Er komen nieuwe fietspaden vanaf de Diestsebaan tot aan het kruispunt met de Lakstraat en ook de riolering wordt vernieuwd. Het openbaar onderzoek hiervoor start op donderdag 2 mei.

Verhoging van de verkeersveiligheid

De Averboodse Baan (N165) verbindt de Westelsebaan (N212) met de Diestsebaan (N127) in Laakdal. Begin 2021 werden de fietspaden vanaf het kruispunt met de N212 tot aan de Lakstraat vernieuwd en kreeg het kruispunt met de Lakstraat een fietsoversteekplaats met middeneiland. Vanaf dat kruispunt gaat de gemeente, in samenwerking met AWV, de fietspaden op de Averboodse Baan tot en met het kruispunt met de Diestsebaan heraanleggen. De huidige aanliggende fietspaden voldoen namelijk niet meer aan de normen voor veilige fietspaden. Met deze ingreep moet de verkeersveiligheid omhoog. Het openbaar onderzoek gaat van start op donderdag 2 mei.

Naast de vernieuwing van de fietspaden worden ook verschillende kruispunten van de Averboodse Baan heraangelegd. Ter hoogte van de meest noordelijke tak van de Lakstraat en de Oude Diestersebaan komen er middeneilanden zodat het verkeer veiliger kan kruisen. Op het kruispunt Huyten en Oude Diestersebaan zijn fietsoversteekplaatsen voorzien met middeneilanden zodat fietsers in twee tijden kunnen oversteken.

Daarnaast wordt ook het kruispunt met de Diestsebaan vernieuwd. Voor fietsers komen er eveneens fietsoversteekplaatsen met middeneilanden. Voor het autoverkeer blijft de voorsorteerstrook op de Diestsebaan behouden om linksaf te slaan naar de Averboodse Baan.

Gescheiden riolering

Tijdens de werken wordt ook de riolering grondig vernieuwd. Zowel het regen- als het afvalwater komt nu in de grachten terecht. Er wordt werk gemaakt van een gescheiden rioleringsstelsel dat het water apart opvangt en afvoert. Dat zorgt voor een duurzaam waterbeheer en een betere insijpeling van het regenwater in de bodem. Het is een belangrijke aanpassing in de strijd tegen zowel verdroging als wateroverlast.

Fietspadendossier maakt deel uit van herinrichting dorpskern Veerle

“De realisatie van de fietspaden op de Averboodse Baan (N165) maakt deel uit van het fietspadendossier voor de herinrichting van de dorpskern in Veerle. De uitvoering van de eerste fase op de N165 is voorzien voor 2025. Het gaat over een investering van 4.4 miljoen euro in totaal, met een aandeel van 3.4 miljoen euro excl. BTW van AWV. De volgende fase van de herinrichting is de realisatie van een fietspad dat aansluit op de fietspaden van de Oude Geelsebaan, de Eindhoutseweg, de Vorstsebaan en de Tessenderloseweg. De uitvoering hiervan is ten vroegste voorzien voor 2028. Er moeten immers eerst nog grondverwervingen plaatsvinden om het openbaar domein, dat nodig is voor het project, te vergroten”, aldus de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

Burgemeester Tine Gielis is tevreden: “Ik ben een gelukkige burgemeester. Projecten die reeds lang in voorbereiding zijn, komen in uitvoeringsfase. De uitdaging voor het gemeentebestuur bestaat erin om alle betrokken partners op één lijn te houden en te waken over de vooruitgang. We realiseren ons dat we begrip en geduld van de bewoners langs deze trajecten vragen. Maar als gemeentebestuur maken we ons sterk dat we na afloop van de werken een meer leefbare dorpskern kunnen aanbieden, met veiligere oversteekplaatsen en veel groen.”

Nieuws uit Laakdal

Vrouw & Maatschappij voert actie voor vrede en voor meer impact voor vrouwelijke leiders

De vrouwelijke cd&v-kandidaten vormen een standbeeld om een oproep te doen voor vrede en meer impact voor vrouwelijke leiders. Ze doen dat op de symbolische dagen in mei waarop we het einde van de Tweede Wereldoorlog gedenken aan het fort van Breendonk, een van de best bewaarde kampen. Op deze symbolische plek willen ze zich als vrouwelijke kandidaten duidelijk engageren om mee beleid te maken.

Praatgroep zorgouders

Forum On!beperkt organiseert sinds kort een praatgroep voor Zorgouders. Tweewekelijks is er een bijeenkomt in ’t Fortun voor ouders met een kind met een beperking.

Vraag je mantelzorgpremie aan

We lezen op VRT NWS dat 1 op 5 jongeren mantelzorger is. Het gaat om 64.000 studenten in het hoger onderwijs en 100.000 leerlingen uit het secundair onderwijs. Veel van deze jongeren weet echter niet dat ze mantelzorger zijn. Ze lopen hierdoor financiële steun mis.