Vraag je mantelzorgpremie aan

Stephanie Reymen

We lezen op VRT NWS dat 1 op 5 jongeren mantelzorger is. Het gaat om 64.000 studenten in het hoger onderwijs en 100.000 leerlingen uit het secundair onderwijs. Veel van deze jongeren weet echter niet dat ze mantelzorger zijn. Ze lopen hierdoor financiële steun mis.

Een mantelzorger is iemand die zorgt voor een naaste die ziek is of op vaste basis hulp nodig heeft. Omdat ze het gewend zijn om deze zorg te bieden aan hun familielid, weten veel jongeren niet dat ze mantelzorger zijn. Ze weten daardoor niet op welke hulp of financiële steun ze recht hebben.

Raf Moons, schepen van Welzijn, roept iedereen op om na te gaan of ze recht hebben op een mantelzorgpremie: “Laakdal ondersteunt haar mantelzorgers door jaarlijks een mantelzorgpremie uit te reiken. Hiervoor dienen ze een aanvraag te doen aan het zorgloket van de Sociale dienst. Ga zeker eens langs op de Sociale dienst, zij zoeken dit voor je uit en kunnen nagaan of er nog andere zaken zijn waar je recht op hebt.”

Lees het volledige artikel, waarin ook gepleit wordt voor een aangepast statuur voor jongeren als mantelzorger, op VRT NWS:

Nieuws uit Laakdal

Klikpunt in Laakdal

Volwassenonderwijs Kempen opent een ’Klikpunt’ in de bibliotheek van Laakdal. Volwassenen kunnen er terecht met digitale vragen en vragen over leren.

Sanering van de Grote Laak

In september 2023 startten de saneringswerken aan de Grote Laak op Laakdals grondgebied. Er gaat een hele geschiedenis aan deze sanering vooraf. De vervuiling van de Laak gaat immers terug tot de jaren ’60 van de vorige eeuw. We leggen je in dit artikel uit hoe het zo lang heeft kunnen duren vooraleer er iets aan de vervuiling gedaan werd. De meerderheid van de Laakdalse inwoners heeft de Grote Laak immers nooit gekend als zuivere rivier. We gingen op gesprek bij Ludo Helsen, die zich, vanuit zijn functie als eerste burgemeester van Laakdal en later vanuit zijn functie bij Pidpa, inzette om iets aan deze vervuiling te doen.

Verkiezingsuitslag

Als cd&v Laakdal kenden we enkele spannende maanden. Maar liefst twee van onze Laakdalse cd&v-ers kwam op tijdens de afgelopen verkiezing. Tine stond op de derde plaats voor de federale lijst voor de Kamer en Chiel was de zesde opvolger voor het Vlaams Parlement. Dat ze beide een sterke campagne gevoerd hebben, staat buiten kijf. De resultaten spreken dan ook voor zich.