Wij in Mol zijn ondernemende mensen

Gepubliceerd

Deel dit standpunt

Wellie in Mol zen onder os uit


#MooiMol

Meer dan 900 000 toeristische overnachtingen in onze toeristische parken, hotels en B&B’s, het Zilvermeer, Port Aventura, een vernieuwd Oud Gemeentehuis als toeristisch beleefcentrum, Tabloo, een gerestaureerde windmolen, wekelijkse dinsdag en zondagmarkt, een bruisend handelscentrum… Waarom zou je niet naar Mol willen komen? Er valt altijd wel iets te beleven. Aan creativiteit en ondernemerszin hebben we absoluut geen gebrek.

Om al deze bezoekers op een gepaste manier te kunnen ontvangen en wegwijs te maken in onze uitgestrekte gemeente blijven we pleiten voor de realisatie van een fysieke toeristische poort bij de meren.

Om onze unieke troeven ook in de toekomst uit te kunnen spelen willen we ons centrum en de rest van onze gemeente aantrekkelijk en levendig houden. Daarom bestrijden we actief leegstand. Samen met IOK inventariseren we leegstaande panden en heƯen we leegstandsbelasting. Daarnaast proberen we ook proactief, op een positieve manier eigenaars en mogelijke geïnteresseerden te matchen en aan te moedigen om zinvolle invullingen te geven aan een pand. Dit doen we o.a. met een open pandendag.

Samen met onze handelaars, marktkramers en horeca-uitbaters organiseren we tal van evenementen die de beleving in ons centrum verhogen. In combinatie met vergroening in de autoluwe Corbiestraat en het Rondplein moet dit er voor zorgen dat de aantrekkingskracht van onze gemeente nog verder toeneemt. Uiteraard dient het centrum hiervoor voldoende vlot bereikbaar te zijn. Denk aan onze lijnbus “busje hoppen lekker shoppen” en een toereikend parkeeraanbod. Beleving in het centrum en leefbaarheid van het centrum moeten hierbij hand in hand gaan.

Ook onze inwoners willen we stimuleren om bij te dragen aan de creatieve aantrekkingskracht van onze gemeente. Zo zetten we onze schouders mee onder de realisatie van het massaspektakel Mol in Scène III en zetten wij de bouw van kunstencampus de Zwaan verder. We behouden ons gevarieerd cultuuraanbod.

Om onze ondernemers te ondersteunen werken we aan een ondernemersvriendelijk klimaat. We trachten te luisteren naar hun noden en met hen samen te werken waar mogelijk om winwinsituaties te creëren. We organiseren jobevents en stimuleren hen om duurzamer te ondernemen. We trachten een warm contact op te bouwen tussen de ondernemers en de leerlingen van de secundaire scholen in Mol.

Tot uw dienst

Tot slot willen we als openbaar bestuur al onze inwoners en bevolkingsgroepen zo optimaal mogelijk ondersteunen in alle aspecten van hun leven. Dit willen we doen door dienstbaar, bereikbaar en toegankelijk te zijn. Dit doen we onder andere door een voor iedereen begrijpbare taal te gebruiken. Op die manier willen we samen met onze burgers oplossingsgericht in de dagelijkse realiteit staan.

Het hart van onze dienstverlening aan de burger is al 30 jaar ons administratief centrum ’t Getouw. Om te kunnen voldoen aan de hedendaagse eisen qua duurzaamheid, arbeidsomgeving en dienstverlening dringt een grondige renovatie zich op. Dit is een ingrijpend maar noodzakelijk project.

We zullen onze dienstverlening verder kunnen optimaliseren en moderniseren in een vernieuwd administratief centrum. De energie-efficiëntie zal aanzienlijk verbeteren en de omgeving van het Getouw zal verfraaid kunnen worden.

Bovendien is dit ook een uitgelezen kans om het interieur en de werking van onze bib zo in te richten dat dit een fijne ‘derde plek’ voor iedereen wordt. De bib heeft volgens ons meer te bieden dan enkel boeken, maar kan ook een plek van ontmoeten, uitwisselen en leren worden. Zowel individuele burgers als verenigingen moeten zich thuis kunnen voelen in de vernieuwde bib en bij uitbreiding in het volledige Getouw. We zien het Getouw als een open huis voor al onze burgers en verenigingen. Dit uiteraard wel op voorwaarde dat iedereen zich respectvol en correct gedraagt.

Een uitbreiding van de openingsuren en een verdere optimalisatie van de dienstverlening kunnen hierin een rol spelen. Hieronder verstaan wij zeker en vast digitalisering daar waar het kan, maar absoluut ook, daar waar het nodig is, de mogelijkheid tot menselijk fysiek contact.

Daarnaast willen we ook de interne schotten wegwerken door te streven naar een dienstoverschrijdende aanpak van bepaalde beleidsthema’s zoals woonbeleid, duurzaamheid, dorpenbeleid of maatschappelijke integratie.

We streven naar een inclusief beleid dat iedereen toelaat volwaardig mee te doen in alle levensdomeinen, ongeacht leeftijd, huidskleur, culturele achtergrond, gender, inkomen, talenten, levensbeschouwing, seksuële oriëntatie of beperkingen.

Intergemeentelijke samenwerking en een goede relatie met hogere overheden dragen we hoog in het vaandel. We willen hier ook de komende jaren op blijven inzetten en de bestaande samenwerkingen minstens behouden.

Goed gezind ten dienste staan van de Mollenaar kan enkel met medewerkers die enerzijds voldoende kundig zijn en anderzijds zich goed voelen in hun vel. We streven naar een gemeentelijk personeelsbeleid waar de medewerker en de klant centraal staan. We dromen ervan om als beste werkgever van België te worden aanzien.

Het spreekt voor zich dat we dit willen realiseren in een financieel gezonde gemeente die voldoende ruimte heeft om te investeren zonder dat dit de Molse burger nodeloos belast. Daarom willen we nog meer dan in het verleden de vele Europese, Federale, Vlaamse en Provinciale subsidiekanalen aanspreken om onze doelstellingen mee mogelijk te maken. Aangezien het aanvragen en opvolgen van deze subsidies alsmaar complexer wordt, willen we hiervoor een specifieke subsidieambtenaar aanwerven.

Gerelateerde standpunten