Wellie in Mol zijn geire op os gemak
Veilige buurten zijn fijne buurten
De wijkagent speelt een sleutelrol in de leefbaarheid van een buurt. Preventief en kort op de bal spelen door middel van wijkteams zorgt voor meer harmonie. We willen hierin fors investeren en ervoor zorgen dat elk gehucht een eigen wijkagent heeft die opnieuw dagelijks in het straatbeeld zichtbaar is. Dit houdt een uitbreiding in van het aantal wijkagenten en brengt dus ook wel wat extra kosten met zich mee, maar dat zijn ze meer dan waard. We geloven sterk in de preventieve en probleemoplossende rol van multidisciplinaire wijkteams rond de wijkagent en geloven dan ook rotsvast dat het maatschappelijk terugverdieneffect een hoog rendement zal hebben.
Bovendien moet ook de politie vlot bereikbaar zijn voor onze burgers. In lijn met het breed onthaal dat we bij de gemeentediensten hanteren, willen we er ook voor zorgen dat onze politie laagdrempelig bereikbaar is. Om onze burgers efficiënt te helpen werken we zo veel als mogelijk op afspraak, maar een eerste fysiek contact aan de balie moet steeds een optie zijn.
Hiernaast zijn we er ook van overtuigd dat overlast op een strenge, kordate maar menselijke manier moet aangepakt worden. We geloven sterk in preventie, sociale controle en bemiddeling maar als dit niet werkt moet er ook repressief opgetreden kunnen worden. GAS-boetes en alternatieve straƯen kunnen hier veelal soelaas bieden, maar ook meer verregaande acties mogen zeker niet uitgesloten worden. Het recent opgerichte ‘Lokaal overlast team’ (LOT) moet hierin een grote rol spelen. Het is belangrijk om niet enkel te focussen op de zware criminaliteit maar ook de dagelijks voorkomende problemen die overlast veroorzaken ook aan te pakken.
Om overlast en criminaliteit nog beter op te kunnen sporen en te bestraƯen breidden we de voorbije jaren het cameranetwerk in het Centrum uit. We investeren in een camera-ring in MolCentrum met een 23-tal camera’s. We voorzien een stelselmatige uitbreiding. Niet enkel bij criminaliteit maar ook bij noodsituaties of wegloopgedrag van dementerenden of jongeren kunnen de camera’s een cruciale rol spelen.
De stationsbuurt verdient bijzondere aandacht op vlak van veiligheid. Net zoals in andere steden heeft deze buurt te kampen met een specifieke problematiek van overlast die veroorzaakt wordt door diverse vormen van ongewenst gedrag. Bovendien wordt dit vaak van buiten Mol geïmporteerd. Een kordate aanpak dringt zich hier op.
Veilig op pad
Om de toenemende mobiliteitsdruk aan te pakken en het toeristische potentieel nog verder te ontwikkelen willen we optimaal inzetten op het STODEP-principe. Alle aspecten die ten goede komen aan Stappers, Trappers, Openbaar vervoer, Deelmobiliteit en Personenvervoer (STODEP) kunnen op onze steun rekenen. Op die manier garanderen we dat er vanuit een duidelijke visie een wezenlijk beleid wordt ontwikkeld op maat van fietsers en voetgangers.
In het STODEP-principe speelt het Station van Mol als mobiliteitsknooppunt uiteraard een erg belangrijke rol. Initiatieven in en rond het station die het STODEP-principe faciliteren (blue bike – fietsenstalling – deelwagens…) kunnen op onze steun blijven rekenen.
De geschrapte lijn 84 (Lommel – Wezel – Gompel – Centrum – Ezaart – Geel) van de Lijn moet opnieuw ingevoerd worden. Mensen aanmoedigen om het openbaar vervoer te gebruiken heeft alleen maar zin als de bestaande dienstverlening minstens behouden blijft.
We houden rekening met het STODEP-principe in het toekennen van vergunningen bij nieuwbouw- en renovatieprojecten.
Mensen aanmoedigen om de fiets te gebruiken heeft enkel maar zin als er ook voldoende fietsparking wordt voorzien. Daarom willen we het huidige aanbod in onze gemeente verhogen en zoeken naar de meest geschikte plaatsen voor bijkomende fietsenparkings in het centrum en in de gehuchten.
We voorzien de nodige middelen om ook de volgende jaren stelselmatig voet- en fietspaden te vernieuwen of missing links aan te leggen. De voorbije jaren realiseerden we al meer dan 10 km nieuwe of opgewaardeerde fietspaden en dankzij de heraanleg van Centrum West werden heel wat voetpaden totaal vernieuwd. Bij de uitvoering van Groen Hart aan het Rondplein en in de Corbiestraat krijgen ook de stoepen een grondige facelift. Toch is het werk zeker nog niet klaar.
De geplande heraanleg van de Kapellestraat met vrijliggende fietspaden en het realiseren van de plannen in het kader van Spoor Oost zijn essentieel om ons centrum vlot bereikbaar te houden met de wagen en de oost-westdoorstroom goed te laten verlopen. Bovendien zullen deze twee projecten ook de globale verkeersveiligheid in onze gemeente verbeteren. Denk hierbij maar aan het oplossen van de gevaarlijke verkeersituatie van het kruispunt Ginderbuiten/Rozenberg/Charel Coolspad.
In een vlotte oost-west-circulatie speelt ook de fiets-o-strade een belangrijke rol. Het traject doorheen het centrum moet in samenspraak met de provincie voorzien worden van passende signalisatie en een zo veilig mogelijk traject moet verder uitgebouwd worden.
Een grondige inventarisatie en bijhorend plan van aanpak van de zwarte punten en schoolroutes in onze gemeente is voor ons een prioriteit.
Verder willen we onderzoeken hoe het fietspad langs de Nete opgewaardeerd kan worden als fietsader door het centrum. Ook hier zullen de veiligheid en het comfort van de gebruikers centraal staan. Een verbreding van het fietspad langs de Nete lijkt ons noodzakelijk.
Mobiliteitsbeleid in Vlaanderen voer je nooit alleen. Volgehouden overleg met de hogere overheid en grondige participatie met onze burgers in combinatie met wetenschappelijk analyses zijn essentieel om tot een goed en gedragen beleid te komen. We blijven daarom aandringen bij de Vlaamse overheid voor de aanleg van een volwaardig fietspad in Postel, de volledige herasfaltering van de Ring in Rauw en Ginderbuiten en de afwerking van het fietspad in Ezaart richting Geel.
De bestaande circulatieplannen kunnen enkel na een doorgedreven mobiliteitsstudie mét participatie van alle mobiliteitsgebruikers bijgestuurd worden als dit de verkeersveiligheid en de mobiliteitsafwikkeling ten goede komt. We moeten opletten dat we problemen niet gewoon verschuiven.
Om de verkeersleefbaarheid in onze gemeente te verbeteren zouden we graag de haalbaarheid van twee specifieke verkeersingrepen die in Nederland gangbaar zijn, willen laten onderzoeken: middenrijbanen en in tijd gediƯerentieerde snelheidsregimes.
GAS5 biedt ons de mogelijkheid om onze lokale autonomie te gebruiken om snelheidsduivels in zones 30 en 50 zelf te verbaliseren en te beboeten. Een uitbreiding van onze flitsapparatuur moet er voor zorgen dat we dit eƯiciënt kunnen doen, bij voorkeur op momenten die het meeste impact hebben op de verkeersveiligheid.