Mia Cattebeke looft het kermiscomité Heule-Watermolen

Frank Maes

Tijdens de Gemeenteraad van 15 april 2024 bracht Mia Cattebeke de schenking van het kunstwerk De Molenaar door het Feestcomité van Heule-Watermolen - onder het voorzitterschap van Jean-Pierre Gheysens, op de Watermolen beter bekend als ‘meester Jean-Pierre’ - onder de aandacht en dit om meerdere redenen.

Enerzijds is er de schenking, anderzijds onderlijnt dit de grote belangloze inzet van heel wat vrijwilligers, een bewijs dat dergelijke buurtinitiatieven de nodige erkenning én ondersteuning verdienen.

Het beeld ‘De Molenaar’ wordt gemaakt door de getalenteerde lokale kunstenaar Philippe Moerman (foto) – een kunstenaar die al jaren droomt van een eigen kunstwerk in de eigen stad. ‘Geen sant in eigen land’ is vaak van toepassing – maar hier wordt het tegendeel waar! Het beeld krijgt immers een mooie plek op Watermolenwal.

Mia bedankte Philippe Moerman nu al voor zijn prachtige creatie en kijkt uit naar de onthulling ervan bij de opening van Watermolen-kermis begin juli.

Het kunstwerk, dat het rad van een watermolen en een molenaar voorstelt, symboliseert niet alleen de rijke geschiedenis van deze levendige gemeenschap, maar ook het belang van eigenheid, identiteit, samenhorigheid en verbondenheid.

Voor een Feestcomité dat al 80 jaar lang mensen bijeen brengt door feesten te organiseren, al 60 jaar een Tineke van de Watermolen kiest, en op meerdere manieren via activiteiten geld in het laadje brengt om dit in stand te houden, is de schenking van De Molenaar een betekenisvolle bijdrage aan het culturele erfgoed van de stad.

Een wetenswaardig detail: het kunstwerk wordt betaald met centen vergaard uit de verkoop van oud ijzer dat consequent door ‘meester Jean-Pierre’ en zijn team opgehaald wordt!
Zowel duurzaamheid, als maatschappelijk engagement, als gratuite inzet, als burgerzin, spelen hier dus een mooie rol.

Mia Cattebeke vroeg dat het stadsbestuur dit alles op waarde weet te schatten en er passende erkenning aan zal geven.

Zij roept dan ook op tot het tonen van appreciatie voor het totale kermisbestuur en hun bezielende voorzitter, Jean-Pierre Gheysens.

Het is belangrijk, dat dergelijke initiatieven van vrijwilligersorganisaties erkend en gewaardeerd worden door het stadsbestuur. Het toont immers de kracht van identiteit en samenwerking in een buurt.
“Laten we samen het belang van cultuur en verbondenheid benadrukken en dit kunstwerk als symbool van gemeenschapszin koesteren” aldus Cattebeke.

Nieuws uit Kortrijk

Preetjes Molen wordt zo snel mogelijk opgeknapt

Preetjes molen, de trots van Heule, is de enige windmolen om vlas te zwingelen in Europa. Dat dit erfgoed in stand moet gehouden worden staat als een paal boven water. Nochtans verkeert de molen momenteel in een dermate slechte toestand dat de vzw "Vrienden van Preetjes Molen" ermee ophoudt. De molenaars achten het te gevaarlijk om de molen nog te laten draaien.

De molen gebouwd in 1866 is sedert 2016 eigendom van de stad Kortrijk. Pieter Soens, Heulenaar en gemeenteraadslid cd&v Kortrijk ondervroeg tijdens de gemeenteraad Philippe Decoene, schepen voor Erfgoed.
Pieter Soens: Ik wil hierbij een uitdrukkelijk pleidooi houden voor het behoud én herstel van de molen, die uiteindelijk ook voor de stad en uiteraard meer specifiek voor Heule een onmiskenbaar gegeven is en ook door mensen van heinde en ver bezocht wordt.

Uit de antwoorden blijkt dat er nog hoop is voor de molen, hoe kan het anders. Preetjes Molen wordt ze snel mogelijk opgeknapt, alhoewel het toch nog een tijdje zal duren vooraleer hij weer draait.

Hoe een pilletje meer of minder het leven van ouderen kan verbeteren

Cd&v Kortrijk bij monde van Mia Cattebeke: “Bevorder de optimalisering van de medicatie van de bewoners in de woonzorgcentra”. Dit moet leiden tot een betere levenskwaliteit, minder bijwerkingen en een lagere kostprijs voor de betrokken bewoners. Veel ouderen hebben meerdere zorgnoden en nemen daardoor soms heel veel medicatie, soms ook té veel en onnodig. Dit kan gevaarlijk zijn of heel vervelende gevolgen hebben, zoals verlies van levenslust, verminderde eetlust, andere ongemakken en zelfs (hersen)schade.

Daarom legde Mia Cattebeke een voorstel neer in de gemeenteraad van 19 februari 2024. Implementeer het project IOMB (Integraal Optimaliseren van Medicatie bij Bewoners) in de publieke woonzorgcentra die er nog niet mee werken. Sensibiliseer ook de overige woonzorgcentra van Kortrijk om om met het project IOMB aan de slag te gaan.

Geslaagde Nieuwjaarsreceptie van cd&v Kortrijk

Op 26 januari was het alle hens aan dek voor de nieuwjaarsreceptie van cd&v Kortrijk.
We kijken terug op een bijzonder geslaagde avond.
Onze voorzitter bedankte velen en beloofde een spannend 2024.
Vice-minister president Hilde Crevits, onze gastspreker, overtuigde alle aanwezigen met een begeesterende speech.

Enthousiasme top, goesting volop.  Een terugblik.