Meer vrouw op straat: Maria Van Moeseke

Michiel De Potter

Er komt opnieuw een vrouwelijke straatnaam bij in onze gemeente. Maria Van Moeseke wordt binnenkort herdacht met een eigen straatnaam.

Radiofiguur Sofie Lemaire bond vorig jaar de kat de bel aan met het initiatief “Meer vrouw op straat”. Ook binnen onze gemeente is haar oproep gehoord, getuige ook een vorig pleintje genaamd naar Jeanne Van Ginderachter, en nu dus een straat naar Maria Van Moeseke.

Marie Van Moeseke
Maria Van Moeseke wordt binnenkort dus herdacht met een eigen straatnaam.

Maria overleed begin dit jaar na een leven vol inzet voor het erfgoed van onze gemeente. Ze was een drijvende kracht bij de heemkring Soetendaelle. Je kon haar vaak zien in de gemeentelijke archieven, waar ze haar opzoekingen deed. Ze was ook actief binnen verschillende andere verenigingen, o.a. bij de bloedgevers, de cultuurraad of de bibliotheek. Haar echtgenoot, Pol Feytens, is eerder deze maand overleden.

De gemeente heeft uiteraard eerst de mening van haar kinderen gevraagd. Zij waren volmondig akkoord en dus draagt het woonerf dat naast Mieregemhof komt binnenkort haar naam.

Ontdek het laatste nieuws

Extra ogen op de sportsite Dooren en een nieuwe Finse piste.

Het sportcomplex achter de Dooren wordt druk gebruikt, en dan gaat er al eens iets stuk.  Er is een nieuw deeltijds personeelslid die voortaan het onderhoud van dichtbij zal opvolgen. Ook de heraanleg van de Finse piste zit volop in studiefase.

Sociale woningen in Peizegem?

Vorige maand was er een infomoment te Peizegem in verband met een mogelijk project voor sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen thv de Groenstraat. De organisatie was in handen van de woonmaatschappij Providentia en Vlabinvest: zij zijn de eigenaars en ontwikkelaars zijn van het project. Ook de oppositie vond alvast dat het infomoment goed was gegeven!

Statiegeld? Ja, maar dan best goed georganiseerd...

De voltallige gemeenteraad verzet zich tegen het digitaal statiegeldsysteem. Iedereen steunde hiervoor de Motie van de Statiegeldalliantie die de meerderheid had laten agenderen.