Halve Ring Model

Gepubliceerd

Deel dit standpunt

cd&v Mechelen stelt voor om op bepaalde stukken van de Nieuwe Vesten in Mechelen open te stellen voor tweerichtingsverkeer. De bovenkant van de ring wordt terug volledig dubbele richting. Hiermee pakken we de grootste verkeersproblemen aan en maken we de buurten weer bereikbaar. Wilt u ook het verkeer op de Nieuwe Vesten aanpassen, stem dan hieronder op het Halve Ring model van cd&v Mechelen: samen vlotter onderweg met een halve ring in tweerichting.

Halve ring model

Nieuwe Vesten

Het Mechelse Stadsbestuur van Open VLD en Groen heeft vorig jaar de Nieuwe Vesten ingevoerd, waarbij de Mechelse ring éénrichting verkeer werd. Er zijn enkele positieve kanten aan de nieuwe inrichting zoals de bredere fietspaden maar de nadelen zorgen vooral voor onbegrip en frustratie. Mensen moeten meer omrijden (met meer CO2-uitstoot als gevolg) en de ingevoerde knips zorgen voor overlast door bijvoorbeeld sluipverkeer. Een recente peiling (in Gazet Van Antwerpen) leerde dat slechts 3 op de 10 inwoners tevreden is over die Nieuwe Vesten, 7 op de 10 Mechelaars wil de Nieuwe Vesten dus graag anders zien. Met cd&v Mechelen stellen we dan ook een alternatief voor dat rekening houdt met de terechte bezorgdheden, zonder alle positieve kanten overboord te gooien.

Met cd&v Mechelen voeren we al een jaar lang oppositiewerk over de Nieuwe Vesten, door inhoudelijke en concrete aanpassing te formuleren die heel wat van de problemen oplossen. Deze voorstellen bundelen we nu in een duidelijk alternatief plan. Zo pleiten we met cd&v Mechelen voor het ‘Halve Ring model’ om opnieuw tweerichtingsverkeer in te voeren op een halve ring: van Nekkerspoel tot de Battelsesteenweg en Adegemstraat.

Halve ring Model van cd&v Mechelen

Dit Halve Ring model van cd&v Mechelen brengt een aantal duidelijke verbeterpunten:

  • Zo krijgt Mechelen-Noord en Nekkerspoel ook toegang tot de Tangent. De druk op de Antwerpse- en Liersesteenweg wordt verlicht. De ingevoerde knips in de wijk vervangen we door slimme alternatieven zodat het onnodige sluipverkeer wordt geweerd maar de lokale inwoners wel toegang krijgen. De veiligheid rond scholen blijft een prioriteit.
  • De Olivetenvest (weg tussen Battelsesteenweg en Rode Kruisplein) wordt tweerichting zodat men niet meer via Battel moet omrijden. We ontlasten zo die buurt en de Mechelaars krijgen via de ring opnieuw efficiënt toegang tot Mechelen-Noord.
  • De inwoners van de Kon. Astridlaan kunnen omdraaien aan de Brusselpoort, en zo richting Mechelen-Noord rijden. Tot slot zien we wel de meerwaarde in van de Tangent. De bredere fietspaden behouden we langs de ring.

Gerelateerde standpunten