Halve Ring Model als inzet voor de verkiezingen

Publicatiedatum

Auteur

Rembert Douwen

Deel dit artikel

cd&v Mechelen stelt ‘Halve Ring Model’ als inzet van de verkiezingen

In deze laatste verkiezingsweek organiseerden we nog een laatste actie over het verkiezingsonderwerp van de Mechelse campagne: de Nieuwe Vesten.

cd&v Mechelen pleit voor het ‘Halve ring model’ als tussenoplossing in het gepolariseerde debat. We willen minstens terug tweerichting van de Tangent tot aan de Battelsesteenweg omdat dit volgens ons twee grote problemen oplost.

Zoals u wel weet gaat het bij de lokale verkiezingen vaak over mobiliteit en in Mechelen is dat niet anders met de ‘Nieuwe Vesten’. Daar heeft het Stadsbestuur van Open VLD en Groen met burgemeester Bart Somers plots van de ring éénrichtingsverkeer gemaakt, met de nodige frustraties en GAS-boetes als gevolg.

Karl Lauwers (plaats 3): “De aanpak van dit stadsbestuur (‘Voor Mechelen’) zorgde voor verdeeldheid en onduidelijkheid. Ofwel ben je voor ofwel tegen. Met cd&v positioneren we ons ‘Halve ring model’ als tussenoplossing in het gepolariseerde debat. Wij pleiten om minstens terug tweerichtingsverkeer in te voeren van de Battelsesteenweg over de Oliventenbrug tot De Tangent en Nekkerspoel om zo al de grootste problemen op te lossen. Zo krijgen de mensen in Mechelen-Noord én het Noordelijke deel van het centrum toegang tot de Tangent én moeten er minder mensen via Battel omrijden om naar de E19 te gaan aangezien daar nu echt wel meer verkeer langs moet. De inwoners van de Kon. Astridlaan kunnen omdraaien aan de Brusselpoort, en zo richting Mechelen-Noord rijden.”

Lijsttrekker Stefaan Deleus vult aan: “De manier hoe het Stadsbestuur dit van in het begin heeft aangepast, zorgde voor heel wat wrevel. Mensen hebben niet het gevoel dat het nodige draagvlak werd gecreëerd. De manier hoe het stadsbestuur dit nu heeft aangepakt om enkel lokale inwoners toe te laten, heeft alleen maar tot meer onduidelijkheid gezorgd. Recent werd nog bekend dat Mechelen het hoogste aantal GAS-boetes heeft van de Vlaamse centrumsteden. Burgemeester Somers schermt dat dit goed is voor de verkeersveiligheid maar als er iemand ergens doorrijdt omdat het onduidelijk is wat mag en niet mag, heeft dat niets met verkeersveiligheid te maken. We pleiten dus voor uniformiteit en duidelijkheid!”

Met cd&v Mechelen voerden we daarom actie deze middag op de Mechelse vesten. Met plakkaten stonden we aan de kant van de weg waardoor automobilisten konden lezen “Dit stuk ring – Terug in tweerichting – Het halve ring model – Van CD&V – Werkt!”

Karl Lauwers sluit af: “We zijn niet beroerd om toe te geven dat er ook voordelen zijn aan de huidige situatie zoals onder andere de bredere fietspaden. In onze vele huis-aan-huisbezoeken merken we ook dat de Mechelaar zowel niet helemaal akkoord is met de huidige situatie maar daarom ook niet perse terug wil naar de vorige inrichting. Als we ons voorstel uitleggen om zo de twee grote problemen aan te pakken, horen we daar toch veel appreciatie voor. Ik denk dat dus het ‘Halve ring model’ een mooie tussenoplossing is in een gepolariseerd debat, waar de Mechelaar zondag voor op kan stemmen.”

Neem gerust een kijkje naar de reportate die RTV over onze actie maakte:

Nieuws

Meer respect voor buurten

cd&v Mechelen wil meer respect voor de buurten: Minstens 3 concrete voorstellen in élke buurt.

cd&v Mechelen stelt kandidaten voor

‘Beter beleid en respect voor alle buurten in Mechelen.’

CD&V Mechelen pleit voor veilige oversteek aan Jubellaan

Dit is belangrijk voor de Colomawijk.