Geluidsschermen Battel

Met CD&V Mechelen zijn we blij dat er eindelijk een oplossing blijkt te komen voor de geluidsschermen in Battel.

Dit is een dossier dat we al zeer lang aankaarten en op tafel leggen, ook nog in deze legislatuur. Zo kaartten we in 2021 al aan dat AWV enkel een ‘theoretische’ akoustische studie ging uitvoeren in plaats van echte nieuwe geluidsmetingen, waarna men toch echt nieuwe metingen heeft uitgevoerd. Ook vorig jaar vroegen we respect voor Battel en een antwoord op de vragen van de lokale burgerbeweging ‘Battels Geraas’.

Het is ergens wel verrassend dat de Vlaamse overheid AWV altijd aangaf dat de geluidsmuren geen grote invloed hebben of het Stadsbestuur die daar de voorbije jaren geen eigen middelen in wou steken. Dankzij de 1000 handtekeningen die ‘Battels Geraas’ had verzameld en het oppositiewerk van ons (en van N-VA) bleven we dit dossier op tafel leggen. Zo konden we de stad er samen van overtuigen om hier nu dus zelf in te investeren en niet langer te wachten op het grote project van de ‘Ontknoping van Mechelen’ hoewel dat ze hier zelf in het verleden meermaals naar verwezen. We vragen ons natuurlijk af waarom het zolang moest duren vooraleer het Stadsbestuur eindelijk besliste om hierin te investeren, want de voorbije jaren kregen we altijd te horen dat dit niet kon. Goed dat we op de nagel bleven slaan.

We moeten ook wel kijken naar de mensen die langs de E19 wonen en nu net niet worden geholpen met de geluidsmuren. En het is ook opvallen dat de Vlaamse overheid AWV niet mee zal investeren in de bouwkosten, hoewel dit in andere geluidsschermen wel zo is. Het is duidelijk dat we van hen geen cadeautjes meer kunnen verwachten? Zo hadden we samen met AWV eventueel werk kunnen maken van duurzame geluidsschermen met geïntegreerde zonnepanelen.

CD&V Mechelen verbolgen over slechte communicatie stadsbestuur

De inwoners in de buurt rond het Tinelpark ontvingen eerst een brief van het stadsbestuur dat zij ook toegang kregen tot het tweerichtingsverkeer op de Zwartzustervest richting Nekkerspoel. Wat later kregen ze een tweede brief met de boodschap dat dit toch niet voor hen geldt.

Top drie lokale lijst

We stellen de top drie van onze kandidatenlijst voor de lokale verkiezingen voor, en maken verder werk en van een alternatief beleid op maat van hechte buren.

CD&V Mechelen wil af van Chinese camera’s

Via een schriftelijke vraag van gemeenteraadslid Karl Lauwers, blijkt dat stad Mechelen gebruik maakt van 2 camera’s van het merk Hikvision. Dit is een Chinees bedrijf dat gelinkt is aan de Chinese overheid en het leger, en software ontwikkelt om gezichten te herkennen door beelden te kruisen met andere databanken.