CD&V Mechelen verbolgen over slechte communicatie stadsbestuur

Marc Goderis

De inwoners in de buurt rond het Tinelpark ontvingen eerst een brief van het stadsbestuur dat zij ook toegang kregen tot het tweerichtingsverkeer op de Zwartzustervest richting Nekkerspoel. Wat later kregen ze een tweede brief met de boodschap dat dit toch niet voor hen geldt.

CD&V Mechelen is verbolgen over deze slechte aanpak. Dit hadden we voorspeld!

De Nieuwe Vesten blijven in Mechelen de gemoederen beroeren. Het eenrichtingsverkeer dat de Stadslijst (Open VLD/Groen) op de ring heeft ingevoerd blijft de Mechelaar frustreren. Recent heeft het stadsbestuur enkele aanpassingen doorgevoerd, waarbij er terug twee-richtingsverkeer wordt ingevoerd tussen de Battelsesteenweg en Nekkerspoel, maar enkel voor lokale bewoners van bepaalde wijken en straten.

Nu blijkt ook dat het stadsbestuur sommige inwoners foutief heeft geïnformeerd. Het stuurde bijvoorbeeld een brief naar de Mechelaars in de wijk rond het Tinelpark en de Kazerne Dossin met de boodschap dat ze toegang krijgen tot het tweerichtingsverkeer op de Zwartzustervest richting Nekkerspoel. Maar een week later kregen dezelfde inwoners ten ten zuiden van de Edgard Tinellaan een brief met de tegenovergestelde boodschap dat ze dus geen toegang krijgen tot het tweerichtingsverkeer. Pittig detail, de eerste brief met het ‘goede’ nieuws werd ondertekend door het schepencollege, de tweede brief met het ‘slechte’ nieuws enkel door Mechelse ambtenaren.

Recept voor problemen

CD&V Mechelen is verbolgen over deze fout. Gemeenteraadslid Karl Lauwers: “Het is voor ons onbegrijpelijk dat dit burgemeester- en schepencollege deze fout maakte, zeker over zo’n gevoelig onderwerp. Het gaf inwoners verkeerde hoop over toegang tot tweerichtingsverkeer. De Mechelaar verdient beter. In de gemeenteraad hebben we er steeds op gehamerd dat het geen goed idee is om slechts enkele inwoners toegang te geven tot het tweerichtingsverkeer. Die aanpak is een recept voor problemen, we hadden dit soort problemen voorspeld! Net omdat je onduidelijkheid op onduidelijk creëert, wie weet nog waar je wel of niet mag rijden?”

Anne-Sophie Janssens, lokale inwoner in de wijk en lid van CD&V, vult aan: “Ik hoor heel wat boze signalen van buurtbewoners. Het lijkt ons op een enorm willekeur welke Mechelaars of wijken wel door mogen en wie niet. Nu is het ook onduidelijkheid troef.”

Fractieleider Stefaan Deleus sluit af: “Weten ze zelf nog wel hoe ingewikkeld ze het maken? Wij vragen dan ook met drang dat de Stadslijst zich beter organiseert. En met CD&V Mechelen blijven we pleiten voor ons ‘Halve ring Model’, met tweerichtingsverkeer voor iedereen tussen de Battelsesteenweg tot aan Nekkerspoel. Dit is duidelijk en helder, transparant en coherent. En we lossen de grote problemen in Battel en Mechelen-Noord op.”

Top drie lokale lijst

We stellen de top drie van onze kandidatenlijst voor de lokale verkiezingen voor, en maken verder werk en van een alternatief beleid op maat van hechte buren.

CD&V Mechelen wil af van Chinese camera’s

Via een schriftelijke vraag van gemeenteraadslid Karl Lauwers, blijkt dat stad Mechelen gebruik maakt van 2 camera’s van het merk Hikvision. Dit is een Chinees bedrijf dat gelinkt is aan de Chinese overheid en het leger, en software ontwikkelt om gezichten te herkennen door beelden te kruisen met andere databanken.

ne Formidabele Kessemis

Ondergedompeld worden in de Kerstsfeer...