CD&V Mechelen wil af van Chinese camera’s

Via een schriftelijke vraag van gemeenteraadslid Karl Lauwers, blijkt dat stad Mechelen gebruik maakt van 2 camera’s van het merk Hikvision. Dit is een Chinees bedrijf dat gelinkt is aan de Chinese overheid en het leger, en software ontwikkelt om gezichten te herkennen door beelden te kruisen met andere databanken.

Andere steden en gemeenten vervangen de camera’s van dit merk, maar in Mechelen blijven ze hangen, zelfs na een tweede navraag. Veiligheid is belangrijk, maar dat is de privacy van onze inwoners ook. Voor ons moet die camera vervangen worden, en zou de stad Mechelen niet meer van dit type Chinese camera’s mogen aankopen.

Al in 2022 kwam Hikvision in het oog van de storm, toen uit een BBC-documentaire bleek hoe camera’s van dat Chinese merk werden gebruikt om via doorgedreven gezichtsherkenning Oeigoeren te identificeren om hen naar concentratiekampen te sturen. Humo kaartte nadien ook aan dat Hikvision op meerdere plaatsen werd gebruikt om de publieke ruimte te surveilleren. Sindsdien werden er in meerdere steden en gemeenten, zoals Kortrijk of Hasselt, de samenwerking stopgezet met Hikvision of de veiligheidscamera’s zelfs vervangen. Zelfs in het Europees parlement werden de Hikvision camera’s van Chinese makelij verwijderd.

Mechelen maakt gebruikt van 2 Chinese Hikvision camera’s

Behalve in Mechelen, want daar blijven twee Chinese Hikvision camera’s hangen. Vorig jaar stelde Karl Lauwers al de vraag of er van dit type camera’s in Mechelen hingen. Na een tweede navraag dit jaar bleek dat de Chinese camera’s er nog gewoon hangen, en dat het Stadsbestuur niet van plan is deze te vervangen. Dit is voor ons onbegrijpelijk, zeker als je de commotie en maatregelen in andere steden ziet.

Karl Lauwers verwijst ook naar een advies van het steunpunt e-government ‘vera’ dat letterlijk stelt dat een stad ‘de beelden niet volledig kan afschermen van Hikvision, en dat het bedrijf de beelden kan misbruiken door deze door te geven aan de Chinese overheid’.

Volgens het stadsbestuur wordt één van de twee camera’s gebruikt voor de livestream van de slechtvalk op de Sint-Romboutstoren, waar CD&V geen echt probleem in ziet. De andere camera wordt wel gebruikt waar (geciteerd uit het schriftelijke antwoord van de stad) ‘voornamelijk medewerkers van de stad gelokaliseerd zijn en die voor het overige vooral als stockage wordt gebruikt’ en dat de camera er nog minstens 3 jaar nodig is.

Voor CD&V Mechelen volstaat dit antwoord niet. Eerst en vooral vinden we het jammer dat de stad de exacte locatie niet wil doorgeven, nochtans had Karl Lauwers dit expliciet nagevraagd. Daarnaast is het niet meer dan logisch als deze Chinese camera wordt vervangen, en dat het stadsbestuur duidelijk stelt dat ze niet meer van dit type Chinese camera’s zou aankopen. Veiligheid is voor ons belangrijk, maar zeker ook de privacy van onze inwoners en van de medewerkers aan het Stad.

Fractieleider Stefaan Deleus verwijst ook naar Kortrijk waar ze het raamcontract aanpasten. Met een ethische clausule, dat je gemakkelijk kan downloaden op de website van de Vlaamse overheid, kan men nagaan welk bedrijf de camera’s levert en wat ermee gefilmd mag en kan worden. Stefaan Delaus zal aan het stadsbestuur vragen om ook zo’n clausule op te nemen.

CD&V Mechelen verbolgen over slechte communicatie stadsbestuur

De inwoners in de buurt rond het Tinelpark ontvingen eerst een brief van het stadsbestuur dat zij ook toegang kregen tot het tweerichtingsverkeer op de Zwartzustervest richting Nekkerspoel. Wat later kregen ze een tweede brief met de boodschap dat dit toch niet voor hen geldt.

Top drie lokale lijst

We stellen de top drie van onze kandidatenlijst voor de lokale verkiezingen voor, en maken verder werk en van een alternatief beleid op maat van hechte buren.

ne Formidabele Kessemis

Ondergedompeld worden in de Kerstsfeer...