Marc Heselmans wil ook burgemeester worden van fusie Tessenderlo en Ham

Patrick Bosmans

Marc Heselmans, huidige cd&v-burgemeester van de gemeente Ham, is kandidaat-burgemeester voor de nieuwe fusiegemeente bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Schepen Stefan Govaerts - cd&v in Tessenderlo - geeft toe dat hij ook ambities heeft voor het burgemeesterschap, maar staat achter de beslissing: “We gaan er samen voor.”

Bij velen brandt de vraag op de lippen: Wordt het Stefan Govaerts of wordt het Marc Heselmans?

Dan hebben ze het natuurlijk over de lijststrekker voor cd&v voor de nieuwe fusiegemeente. Wie wordt de kandidaat-burgemeester voor cd&v?   Beide hebben de ambitie om samen de sterkst mogelijke lijst te vormen.  Uiteraard kunnen ze niet samen op de eerste plaats staan.  Toch gaat de partij voor een EN-verhaal en geen OF-verhaal.

Stefan Govaerts geeft aan, “Marc en ik hebben goede gesprekken gehad om tot een gedragen voorstel te komen. Zelf heb ik mijn ambitie, voor het toekomstige burgemeesterschap, nooit onder stoelen of banken gestoken”.  Marc Heselmans vult aan, “In de loop van de gesprekken werd al snel duidelijk dat we beiden dezelfde ambitie hebben. Gelukkig zijn we er samen uitgekomen en is ons voorstel door de cd&v-besturen uit beide gemeenten, unaniem bekrachtigd!”

Marc Heselmans zal als huidig burgemeester van Ham de lijst voor de nieuwe fusie gemeente trekken. Volgens cd&v is hij de geknipte persoon om bruggen te slaan tussen Tessenderlo en Ham.

In 2020 mocht Marc de fakkel overnemen van Dirk De Vis.  Dat waren grote schoenen om te vullen. Voor sommigen was hij nog onbekend, maar de afgelopen 4 jaar heeft hij hier serieus verandering in gebracht, dit door zijn krachtdadige maar menselijke manier van leiding geven, zijn inzet om zich vast te bijten in dossiers en zijn toegankelijkheid voor de inwoners. Bovendien moest hij als kersvers burgemeester al direct serieuze uitdagingen aangaan, gaande van corona- tot energiecrisis, volgend door de vele voorbereidingen die een fusieverhaal toch met zich meebrengt.  Marc geeft mee, “Al deze zaken kon ik dit niet alleen. Mede dankzij de collega schepenen en onze medewerkers zijn we deze periode goed doorgekomen en zijn we als team gegroeid.”

Met zijn 2,01 meter is Marc tevens een in het oog springende figuur.  Je kan niet naast hem kijken. Komt er nog bij dat hij ook banden heeft met Tessenderlo, zijn grootvader is er namelijk afkomstig van.

In Tessenderlo is Stefan Govaerts helemaal vergroeid met de lokale politiek.  Al 30 jaar engageert hij zich met hart en ziel, voor alle Looienaars.  Hij wil er graag nog minstens 6 jaar bijdoen. Door zijn 18 jaar ervaring in de provincieraad is hij ook in Ham geen onbekende.  Hij wil zijn vele, trouwe kiezers een sterke stem geven binnen de nieuwe fusiegemeente en daarom zal ook Stefan een prominente plaats innemen op de cd&v-lijst.  Op deze manier kunnen ze beiden, samen met de ganse cd&v-ploeg, hun ambitie waarmaken om van de nieuwe gemeente een sterk merk te maken!

Tessenderlo-Ham_nieuws

Spelletjesbib in Ham geopend

Sinds de Paasvakantie kan je in de bibliotheek van Ham ook terecht voor gezelschapsspelen voor jong en oud. Echte klassiekers, populaire kaartspelen, uitdagende hersenkrakers, epische avonturenspelen, er is voor elke speler wat wils!

Hammenaren kunnen vanaf nu voordeliger zwemmen in de Vloetlijn

Vanaf 1 maart kunnen inwoners van Ham ook genieten van één extra zwembeurt (een 13de beurt) bij aankoop van een beurtenkaart bij zwembad De Vloetlijn in Tessenderlo. Op deze manier geeft gemeente Ham hetzelfde voordeel aan haar inwoners als de Looienaars.

Nieuwe jongerenplek aan de Stip

Achter jeugdhuis de Stip merk je heel wat begankenis dezer dagen.  De zone naast het kerkhof in Kwaadmechelen, waar vroeger het Klaverblad stond wordt volledig opnieuw ingericht.  Maatwerkbedrijf via sociale werkstelling Lidwina Stichting en Groep Verbruggen zijn aangesteld voor de inrichting.