Op 1 juni worden een aantal trajectcontroles in Kontich actief. In de Altena-wijk gebeurt dit met de nodige commotie omdat de inwoners een brief in de bus ontvingen waardoor in een aantal straten plots enkelrichting worden. Van overleg of inspraak was er geen sprake. CD&V-Kontich-Waarloos betreurt deze gang van zaken omdat dit het maatschappelijke draagvlak voor de verkeersveiligheid ondermijnt.
De invoering van de trajectcontroles is reeds een hele tijd geleden beslist. De toestellen staan er reeds een tijd maar het was niet duidelijk of ze reeds in werking zijn. Van daar dat CD&V-fractieleider Marc Van den Brande op dinsdag 21 mei in de gemeenteraad hierover een vraag stelde. Deze was mede gestoeld op een recent tijdschriftartikel waarin werd aangeklaagd dat gemeenten hiervoor een beroep doen op privé-bedrijven die louter uit zijn op geldgewin. Als gevolg daarvan mogen gemeenten bijvoorbeeld geen snelheidsremmende maatregelen nemen.
Het antwoord van de burgemeester was positief. Kontich doet geen beroep op een privé-bedrijf. De administratieve afhandeling gebeurt door de intercommunale IGEAN. Tegelijk kondigde de burgemeester aan dat de nieuwe trajectcontroles op 1 juni in voege zouden treden.
Geen vuiltje aan de lucht dus, tot enkele dagen later plots tal van berichten van misnoegde burgers op de sociale media verschijnen. Zij hadden een brief ontvangen waarin stond dat omwille van de trajectcontrole in de Helenaveldstraat een aantal straten eenrichting zouden worden. En dit zonder enige inspraak. Dit niettegenstaande de bewoners nu moeten rondrijden en mee in de file moeten staan. Volgens de bevoegde schepen was de ingreep nodig omwille van de trajectcontrole. Er moet immers gezorgd worden dat alle auto’s via de camera’s moeten rijden.
CD&V-Kontich-Waarloos betreurt dat er geen inspraak is geweest over dergelijke belangrijke beslissing. Er was immer voldoende tijd om dit te organiseren. Op deze wijze had ook de kritiek kunnen weerlegd worden dat de gemeente zoveel mogelijk boetes wil innen.
Zelf heeft CD&V-Kontich-Waarloos de trajectcontroles een duur project gevonden. Gelet de korte afstanden is een gewone flitscamera veel effectiever. Eventueel kan dit aangevuld worden door infrastructuuringrepen zoals wegversmallingen of verkeersdrempels. Op deze wijze zou men de verkeersveiligheid kunnen vergroten op een wijze dat dit door de hele bevolking wordt gedragen.