Nette en veilige straten

Gepubliceerd

Deel dit standpunt

We zorgen voor verkeersveilige straten en goed onderhouden voet- en fietspaden via een screening met daaraan gekoppeld een uitvoeringsplan. Op vlak van zwerfvuil en sluikstort zetten we in op strengere handhaving in combinatie met voldoende preventie en sensibilisering. Eerst voorkomen, dan pas genezen.

  1. Tegen 2036 moeten alle voetpaden in onze stad biljartvlak zijn. Elk voetpad moet vrij zijn van losliggende tegels of onnodige hellingen. Voor de moeder met kinderwagen, voor de senior met of zonder rollator, voor de schoolgaande jeugd, voor zij op weg naar het werk… We streven ernaar om waar mogelijk de minimumbreedte van 1,50 meter te halen, ook al is dit in bepaalde Izegemse straten uitdagend en soms zelfs onmogelijk.
  2. Een goed voetpad is obstakelvrij. Dat betekent ook dat bijvoorbeeld voor het parkeren van fietsen als voor laadkabels van elektrische voertuigen naar goede alternatieven moet gezocht worden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een verderzetting van het fietsbox-systeem.
  3. We pleiten voor een betere afstemming tussen de verschillende nutsbedrijven die werken moeten uitvoeren en daarbij voetpaden openbreken. In theorie zou dit vandaag al moeten gebeuren, maar in de praktijk laat de afstemming vaak te wensen over. We kijken ook strenger toe op hoe de werken achtergelaten worden. Halfslachtig werk moet tot het verleden behoren.
  4. Afgebakende parkeerzones moeten veel fijnmaziger worden samengesteld. De eerste bewonerskaart willen we gratis beschikbaar maken voor bewoners van die zones. Inwoners hoeven niet de dupe te zijn van de parkeerdruk in ons centrum. Daarnaast moeten we ook zorgen voor voldoende goed gespreide parkeerplaatsen met elektrische laadinfrastructuur.
  5. Fietszones en fietsstraten zijn geen zaligmakende oplossing om de fietsveiligheid te verhogen. Trage verbindingen zijn dat wel. Daar moeten we nog meer op inzetten zodat fietsers en voetgangers zich niet alleen veiliger, maar ook aangenamer kunnen verplaatsen doorheen onze stad.
  6. We pleiten met cd&v voor een nieuw integraal mobiliteitsplan die veiligheid voor alle weggebruikers garandeert en daarbij voldoende aandacht schenkt aan onze grote verkeersaders. Prinsessestraat, Baronstraat, Leenstraat, Meensesteenweg, Kachtemsestraat, Gentseheerweg… onze stad telt nogal wat verbindingswegen waarop de snelheid op verschillende manieren wordt gehandhaafd. Van verkeerskussens, flitspalen tot asverschuivingen… We willen al deze maatregelen onder de loep nemen en ook andere oplossingen bespreekbaar maken. Het uitgangspunt: de snelheid maximaal handhaven zonder de doorstroming al te veel te belemmeren.
  7. Het onderhoud van vele groenperken is een serieuze uitdaging. We trekken de versterking van de groendienst verder door en koppelen een groeifactor van de dienst aan de vergroening van onze stad. Hoe meer groen, hoe meer budget naar het onderhoud van onze stad moet gaan.
  8. Stimuleren van burgerparticipatie in openbaar groen. We moedigen burgers aan om actief deel te nemen aan het beheer en de inrichting van groene zones. Dit kan door co-creatieprojecten, zoals het adopteren van parken of groenperken, en meter- en peterschappen voor bepaalde groengebieden. We tonen dit ook in het straatbeeld. Dit verhoogt de betrokkenheid en zorgt voor een gedeeld eigenaarschap van het openbaar groen en versterkt de buurtcohesie.
  9. Sluikstorten moeten we sneller en kordater bestraffen. Door de gewijzigde GAS-wetgeving kunnen administratieve besturen inzagerecht verwerven in het Rijksregister en het DIV-register. Via een protocol tussen IVIO, de steden en gemeenten binnen het gebied en politionele diensten, zorgen we ervoor dat sluikstort sneller en kordater bestraft wordt. Met een uitbreiding van het aantal camera’s (met ook verdoken exemplaren) en extra vaststellers die het sluikstort doorgraven, verhogen we de pakkans.
  10. Zowel binnen IVIO als binnen de stad staat een ploeg in voor openbare netheid. Ongetwijfeld kan een betere samenwerking en afstemming met IVIO ervoor zorgen dat met dezelfde middelen meer gedaan kan worden. Een snellere opvolging bij het opruimen van sluikstort rond glasbolsites door IVIO moet ervoor zorgen dat onze stedelijke diensten meer ruimte krijgen voor het algemeen straatbeeld.
  11. Voldoende vuilnisbakken blijft een werkpunt bij het vormgeven van het openbaar domein. Wanneer die misbruikt worden, is het wegnemen ervan alles behalve een duurzame oplossing. We vermijden dat we de meerderheid van de Izegemnaars bestraffen door het wangedrag van een minderheid.
  12. We verhogen het aantal wijkagenten in onze stad. Door een prestatiegerichte toelage aan de politiezone zorgen we dat wijkagenten minstens 75% van hun tijd op het terrein kunnen doorbrengen. Zo zorgen we ervoor dat de wijkagent opnieuw een bekend gezicht wordt in onze stad.
  13. Overlast door rondhangende vandaaltjes, jeugdbendes, drugsdealers en druggebruikers in de buurt gaan we tegen door de inzet van ‘very irritating police’. De aanpak van een steeds aanwezige en controlerende ploeg op plaatsen van overlast is een aanpak die zowel in Izegem en Roeselare zijn vruchten kan afwerpen. Dit project vergt een zone-brede en wellicht zelfs zone-overschrijdende aanpak.
  14. Uitgaan moet onbezonnen en veilig kunnen. Zowel geweld als grensoverschrijdend gedrag moet daarbij aan banden gelegd worden. Elk slachtoffer is er een te veel. Daarom zetten we een bewustwordingsteam op rond grensoverschrijdend gedrag en geweld. In de Izegemse horeca introduceren we de vertaling van het concept “Ask for Angela”. Bij fuiven willen we samen met de jeugdraad aan tafel zitten om te kijken welke maatregelen de uitgaansveiligheid kunnen verhogen.

Heb je na het lezen van onze speerpunten nog een vraag of opmerking? Aarzel dan niet om ons een mailtje te sturen via [email protected]. We bezorgen je met plezier een antwoord.

Gerelateerde standpunten