Herdenkingsplechtigheid 80 jaar bombardement 5 april 1943 Mortsel

Pieter Lefebvre

Op zaterdag 1 april 2023 woonde minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden de herdenkingsplechtigheid te Mortsel bij.

Annelies Verlinden gaf daarbij volgende toespraak:

"Ze waren iemands moeder. Vader. Zus. Neef. Iemands vriend. Collega. Buurvrouw. Iemands geliefde. Iemands kind. Ze waren burgers zoals u en ik, die hun dagelijks leven leefden. Weliswaar midden in oorlogstijd – maar toch. Ze droomden van de dag van morgen. Van de toekomst. Van de vrijheid. Ze waren onschuldig.

Totdat een onvoorstelbare explosie op brute wijze een abrupt einde maakte aan die onschuld. En ze in een fractie van een seconde slachtoffer werden.

Het bombardement op Mortsel heeft een groot litteken achtergelaten. En niet alleen in de stad, maar bij uitbreiding ook in heel België. De omstandigheden van die dag, met daders die anderhalf jaar later onze helden werden, maakten van dat litteken een litteken van stilzwijgen. Een litteken van taboe. Een litteken van onuitgesproken trauma. Ik kan me amper voorstellen hoe zwaar dat geweest moet zijn.

Vijf jaar geleden zag ik een VRT-documentaire over 5 april 1943. Er kwam een oude dame aan het woord die een onuitwisbare indruk op me achterliet. Ze was op school die dag en verloor zo goed als al haar klasgenoten. Ze herinnerde zich nog elk detail. De emotie waarmee ze vertelde, was nog steeds enorm. Haar tranen opnieuw warm. Alsof ze het gisteren had beleefd, en niet tachtig jaar geleden. Deze vrouw heeft dingen gezien die geen kind zou mogen zien. Ze heeft dingen gezien die niemand zou mogen zien. Ze heeft dingen gezien waarvan we met zijn allen na die wrede oorlog hebben gezegd: dit mag nooit meer gebeuren. De actualiteit is helaas anders.

Mortsel is in de afgelopen jaren steeds meer een symbool geworden voor alle oorlogsslachtoffers. De herdenkingsprojecten die zijn opgezet, tonen de kracht van een verhaal. Ze tonen de helende werking van het kunnen vertellen van je verhaal. De projecten brengen jongeren en getuigen samen. De slachtoffers staan centraal en hun leed wordt erkend.

Ik spreek de wens en de hoop uit dat we, zowel jong als oud, en jong mét oud, het gesprek blijven aangaan over de verschrikkingen van de oorlog en de blijvende verantwoordelijkheid voor een verdraagzame open samenleving en een democratische rechtstaat.

Vandaag houden we de herinnering aan alle slachtoffers levend. Vandaag herdenken we. Samen. Omdat die samenhorigheid, dat samen zijn, de vreselijke gedachte aan de verschrikkingen van toen wellicht een heel klein beetje draaglijker kan maken. Al is het maar voor een fractie van een seconde."

Mortsel Nieuws

CD&V Mortsel reageert scherp tegen plannen om tram 15 af te schaffen

De gemeenteraad van de stad Mortsel heeft op 15/02/22 eenparig een resolutie goedgekeurd over het herwerkte voorstel van het Voervoersplan van De Lijn.

Nieuwjaarsreceptie 2023 CD&V Mortsel

CD&V Mortsel kijkt tevreden terug op een geslaagde nieuwjaarreceptie waarop we vele leden en enkele gemeenteraadsleden van andere partijen mochten verwelkomen. Het deed deugd om elkaar opnieuw te spreken. De boeiende, inspirerende speech van gastspreker Annelies Verlinden maakte de middag helemaal compleet. Ze hield een vurig pleidooi voor democratie en de bescherming van onze samenleving.

Plannen die plannen blijven: het bestuur plant veel maar werkt weinig af

Vanuit CD&V Mortsel willen we zeker en vast geen “negatieve” partij zijn. Integendeel, voor ons moeten oplossingen centraal staan. Wel stellen we vast dat het bestuur van de stad Mortsel vaak lang in de planningsfase blijft zitten.