Gratis menstruatieproducten op school

Patrick Bosmans

De leerlingenraad van Campus Russelberg startte een samenwerking op met vzw Drupp en het sociaal huis van Tessenderlo. Samen zetten zijn een belangrijke stap in het bewustwordingsproces van menstruatiearmoede.

12 procent van alle Vlaamse meisjes spijbelt elke maand omdat ze geen menstruatieproducten zoals maandverband en tampons kunnen betalen. Verschillende Looise scholen gingen al aan de slag om te helpen. Maar ook het lokaal bestuur biedt ondersteuning in samenwerking met vzw Drupp.
In elke school staan op de meisjestoiletten kastjes met menstruatieproducten. Daar kunnen de leerlingen gratis producten pakken als ze die nodig hebben.

Doneerboxen menstruatieproducten
"Wist je dat je menstruatieproducten kan doneren op verschillende plaatsen in onze gemeente?", vraagt schepen Nancy Saenen ons,  "Zo kunnen inwoners hun steentje mee bijdragen. De verzamelde producten worden over de scholen verdeeld. Je vindt de boxen in het gemeentehuis, zwembad De Vloetlijn en in cultuurhuis/het LOO. We hopen dat dit project niet alleen de toegang tot menstruatieproducten verbetert, maar ook bijdraagt aan het normaliseren van menstruatie en het doorbreken van taboes."
Ook in gemeente Ham staat in het VrijeTijdsPunt een box opgesteld waarin je ongebruikte maandverbanden, tampons, inlegkruisjes of cups kan doneren.

Tessenderlo-Ham_nieuws

Eén lokaal loket voor kinderopvang in Tessenderlo en Ham

Met de groeiende vraag naar hoogwaardige kinderopvangvoorzieningen in de gemeentes Tessenderlo en Ham hebben de gemeentebesturen besloten om een toegankelijk platform op te zetten dat ouders helpt bij het vinden van geschikte kinderopvang binnen het huidige aanbod: het lokaal loket voor kinderopvang.

Tutjestunnel in 't Kraanhof

Op maandag 13 mei opende het Huis van het Kind een tutjestunnel in speeltuin ’t Kraanhof. Voor veel peuters en kleuters is het moeilijk om hun fopspeen weg te geven, maar met een leuke tutjestunnel willen we deze stap makkelijker maken.

We maken de wijk Tusvoort, Terbeemden en Warande klaar voor de toekomst

In Tessenderlo is gekozen om de wijk Tusvoort, Terbeemden en Warande in Hulst klaar te maken voor de uitdagingen van de toekomst.  Het bestuur heeft een startnota voor het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) klaar, deze ligt tot 16 mei ter inzage in het gemeentehuis.  Bewoners en adviesinstanties worden betrokken en krijgen de mogelijkheid om hun mening te geven.