Eén lokaal loket voor kinderopvang in Tessenderlo en Ham

Patrick Bosmans

Met de groeiende vraag naar hoogwaardige kinderopvangvoorzieningen in de gemeentes Tessenderlo en Ham hebben de gemeentebesturen besloten om een toegankelijk platform op te zetten dat ouders helpt bij het vinden van geschikte kinderopvang binnen het huidige aanbod: het lokaal loket voor kinderopvang.

Het lokaal loket voor kinderopvang biedt niet alleen informatie aan ouders, maar dient ook als aanvraagpunt voor kinderopvang. Ouders kunnen een (aan)vraag digitaal doorgeven aan dit lokaal loket, waardoor deze efficiënt opgevolgd kunnen worden. Dit initiatief wordt mee ondersteund door het agentschap Opgroeien, dat expertise en middelen biedt om het lokaal loket te faciliteren en te optimaliseren. Dit nieuwe, neutraal informatie- en ondersteuningspunt voor ouders die op zoek zijn naar kinderopvang, werkt nauw samen met de verschillende aanbieders van kinderopvang in de regio. De gemeentes Tessenderlo en Ham gaan hier samen mee aan de slag gezien de fusie van beide gemeentes in 2025.

Door de opening van dit lokaal loket wordt de zoektocht van ouders naar een geschikte kinderopvang een stuk makkelijker. Zij kunnen zich richten tot één centraal infopunt voor alle informatie. Ook kwetsbare gezinnen, gezinnen met kinderen die specifieke zorgbehoeften hebben en gezinnen met dringende vragen voor kinderopvang kunnen hier terecht.

Het lokaal loket in Tessenderlo en Ham coördineert de registratie van opvangvragen, waardoor de gemeentes een beter zicht krijgen op de werkelijke vraag naar kinderopvang en eventuele tekorten. Dit zorgt voor duidelijke en concrete cijfers over de nood aan kinderopvang in de regio.

Nancy Sanen, schepen kinderopvang Tessenderlo benadrukt het belang van dit initiatief: "Het lokaal loket voor kinderopvang is een waardevolle toevoeging aan onze gemeenschap.” Debbie De Bruyn, schepen kinderopvang Ham vult verder aan: “We streven er dan ook naar om ouders in Tessenderlo en Ham te helpen bij het vinden van kinderopvang die voldoet aan hun behoeften en verwachtingen."

Filip Standaert, directeur van Helan Kinderopvang, één van de aanbieders van kinderopvang in Tessenderlo en Ham: "Wij zijn bijzonder verheugd met de lancering van dit lokale initiatief. We zijn ervan overtuigd dat dit initiatief de samenwerking tussen verschillende betrokken partijen zal versterken en de toegang tot kwalitatieve kinderopvang in onze regio zal verbeteren."

Het lokaal loket voor kinderopvang in Tessenderlo en Ham is vanaf vandaag, dinsdag 28 mei 2024, operationeel en is bereikbaar via https://opvang.vlaanderen

Tessenderlo-Ham_nieuws

Tutjestunnel in 't Kraanhof

Op maandag 13 mei opende het Huis van het Kind een tutjestunnel in speeltuin ’t Kraanhof. Voor veel peuters en kleuters is het moeilijk om hun fopspeen weg te geven, maar met een leuke tutjestunnel willen we deze stap makkelijker maken.

Gratis menstruatieproducten op school

De leerlingenraad van Campus Russelberg startte een samenwerking op met vzw Drupp en het sociaal huis van Tessenderlo. Samen zetten zijn een belangrijke stap in het bewustwordingsproces van menstruatiearmoede.

We maken de wijk Tusvoort, Terbeemden en Warande klaar voor de toekomst

In Tessenderlo is gekozen om de wijk Tusvoort, Terbeemden en Warande in Hulst klaar te maken voor de uitdagingen van de toekomst.  Het bestuur heeft een startnota voor het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) klaar, deze ligt tot 16 mei ter inzage in het gemeentehuis.  Bewoners en adviesinstanties worden betrokken en krijgen de mogelijkheid om hun mening te geven.