Digitale uitdagingen bij de eID van 75‑plussers

Publicatiedatum

Auteur

Stephanie Davidts

Deel dit artikel

Tijdens de gemeenteraad van 30 maart 2026 stelde cd&v‑raadslid Ria Vanzieleghem een mondelinge vraag over de keerzijde van de elektronische identiteitskaart (eID) voor 75‑plussers.

 

 

Sinds 2014 hebben identiteitskaarten voor 75‑plussers een geldigheidsduur van 30 jaar. Die maatregel werd ingevoerd om de administratieve last te beperken en het leven van senioren te vereenvoudigen. Maar intussen, bijna tien jaar later, worden ook de nadelen steeds duidelijker.

Hoewel deze eID’s als identificatiemiddel nog steeds geldig zijn, ondervinden veel mensen problemen met digitale toepassingen. Zo kunnen zij zich niet meer online identificeren, geen digitale handtekening plaatsen en zich niet aanmelden op platformen zoals Burgerprofiel, Tax‑on‑web, eBox of itsme. Dat zorgt voor frustratie en digitale uitsluiting.

De stad Roeselare is zich bewust van deze problematiek, aldus schepen Stefaan Van Coillie. Sinds de zomer van 2025 ontvangen inwoners met een eID van 30 jaar, waarvan de functionele certificaten bijna tien jaar oud zijn, een brief met duidelijke informatie over hun mogelijkheden.

Recent kondigde de FOD Binnenlandse Zaken bovendien aan dat de uitreiking van identiteitskaarten met een geldigheidsduur van 30 jaar stopt op 31 maart 2026. Voortaan krijgen ook 75‑plussers opnieuw een eID met een geldigheidsduur van 10 jaar.

Voor wie vandaag al beschikt over een eID met een geldigheid van 30 jaar, verandert er voorlopig niets. Zij hoeven zelf geen stappen te ondernemen en zullen door de stad tijdig geïnformeerd worden wanneer de functionele certificaten van hun kaart vervallen.

Een nadeel van de kortere geldigheidsduur is wel dat een bezoek aan het stadhuis zich om de tien jaar opnieuw zal opdringen. Om hieraan tegemoet te komen, beschikt de dienst Burgerzaken over een mobiel toestel. Daarmee kan het personeel ter plaatse gaan naar woonzorgcentra, ziekenhuizen of zelfs bij mensen thuis om een aanvraag te doen en de identiteitskaart te activeren.

“Dit is een belangrijke en menselijke ondersteuning voor mensen die minder mobiel zijn,” besluit Ria Vanzieleghem. “Zo zorgen we ervoor dat iedereen mee blijft, ook in een steeds digitalere samenleving.”

 

Roeselare nieuws

“Lokaal Signaal” voor sterk sociaal beleid

Roeselare is één van de acht gemeenten die deelnemen aan Lokaal Signaal, een pilootproject van de VVSG dat lokale sociale organisaties sterker wil ondersteunen. Het project geeft eerstelijnswelzijnswerkers een gebruiksvriendelijke digitale tool om maatschappelijke problemen die zij op het terrein vaststellen, snel en gestructureerd te signaleren aan het lokale bestuur.

Waterstanden en transparantie

Tijdens de gemeenteraad van 2 maart 2026 stelde raadslid Thierry Bouckenooghe een mondelinge vraag over waterstanden en transparantie in Roeselare. Aanleiding was de bezorgdheid die bij inwoners ontstond tijdens de voorbije winter, toen aanhoudende regenval op verschillende momenten voor ongerustheid zorgde. In dergelijke periodes is duidelijke, transparante en bij voorkeur realtime informatie van groot belang om inwoners correct te informeren en hun gevoel van veiligheid te versterken.

De Plekke op Site Noord maakt duidelijk het verschil

Tijdens de gemeenteraad van 2 maart stelde CD&V-raadslid Stephanie Davidts een vraag over de werking en toekomst van De Plekke op Site Noord. Uit het antwoord van schepen Bart Wenes blijkt duidelijk dat deze dagopvang een belangrijke rol speelt voor kwetsbare inwoners in onze stad.