De Plekke op Site Noord maakt duidelijk het verschil

Publicatiedatum

Auteur

Stephanie Davidts

Deel dit artikel

Tijdens de gemeenteraad van 2 maart stelde CD&V-raadslid Stephanie Davidts een vraag over de werking en toekomst van De Plekke op Site Noord. Uit het antwoord van schepen Bart Wenes blijkt duidelijk dat deze dagopvang een belangrijke rol speelt voor kwetsbare inwoners in onze stad.

Sterke groei en duidelijke meerwaarde

Sinds de verhuis naar Site Noord in 2024 kende De Plekke een sterke groei. Het aantal bezoekers per openingsmoment is bijna verdubbeld en maandelijks worden vandaag meer dan 700 bezoeken geregistreerd. Gemiddeld bereikt de werking 110 tot 120 unieke personen per maand.

“Deze cijfers tonen aan dat De Plekke een vaste en noodzakelijke plek is geworden voor mensen die het moeilijk hebben,” zegt schepen Bart Wenes.

Uit de evaluatie blijkt dat De Plekke in hoofdzaak mensen bereikt met complexe en meervoudige problematieken. Het gaat vaak om personen met psychische kwetsbaarheden, verslavingsproblemen en een zeer kwetsbare of onstabiele woonsituatie.

De laagdrempelige werking zorgt ervoor dat mensen die moeilijk aansluiting vinden bij klassieke hulpverlening toch ondersteuning en een luisterend oor krijgen.

“Voor deze doelgroep betekent De Plekke vaak een eerste stap richting stabiliteit en verbinding. Dat mogen we niet onderschatten,” aldus Wenes.

Positieve evaluatie

Na één jaar werking op Site Noord kan volgens schepen Bart Wenes gesproken worden van een duidelijke versterking, zowel in bereik als in inhoudelijke werking. De ruimere infrastructuur laat toe om naast ontmoeting ook activiteiten en ondersteuning aan te bieden.

Op korte termijn blijft De Plekke actief op Site Noord. Tegelijk blijft de stad zoeken naar opportuniteiten voor de toekomst, binnen een bredere visie op de ontwikkeling van de site.

Blijven investeren in mensen

Stephanie Davidts reageerde tevreden op het antwoord: “Het is positief om te horen dat De Plekke vandaag meer mensen bereikt en sterker verankerd is bij een bijzonder kwetsbare doelgroep. Het feit dat de werking echt een verschil maakt voor sommigen verdient erkenning.”

Voor CD&V is het duidelijk dat initiatieven zoals De Plekke essentieel zijn in een warm en inclusief stadsbeleid.

 

Roeselare nieuws

“Lokaal Signaal” voor sterk sociaal beleid

Roeselare is één van de acht gemeenten die deelnemen aan Lokaal Signaal, een pilootproject van de VVSG dat lokale sociale organisaties sterker wil ondersteunen. Het project geeft eerstelijnswelzijnswerkers een gebruiksvriendelijke digitale tool om maatschappelijke problemen die zij op het terrein vaststellen, snel en gestructureerd te signaleren aan het lokale bestuur.

Digitale uitdagingen bij de eID van 75‑plussers

Tijdens de gemeenteraad van 30 maart 2026 stelde cd&v‑raadslid Ria Vanzieleghem een mondelinge vraag over de keerzijde van de elektronische identiteitskaart (eID) voor 75‑plussers.

 

 

Waterstanden en transparantie

Tijdens de gemeenteraad van 2 maart 2026 stelde raadslid Thierry Bouckenooghe een mondelinge vraag over waterstanden en transparantie in Roeselare. Aanleiding was de bezorgdheid die bij inwoners ontstond tijdens de voorbije winter, toen aanhoudende regenval op verschillende momenten voor ongerustheid zorgde. In dergelijke periodes is duidelijke, transparante en bij voorkeur realtime informatie van groot belang om inwoners correct te informeren en hun gevoel van veiligheid te versterken.