Cd&v Gent stelt twaalf sterke kandidaten voor, leden spreken zich positief uit over programma

Henk Mahieu

Cd&v Gent heeft 2024 vol ambitie ingezet. De traditionele nieuwjaarsreceptie werd gekoppeld aan een partijcongres. De leden spraken zich daar positief uit over het verkiezingsprogramma, dat daarmee in de finale fase terechtkomt. Daarnaast werden de eerste twaalf namen op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober bekendgemaakt.

Nadat in de voormiddag de studenten nog examens afwerkten, waren in de namiddag de partijleden aan de beurt op de campus Kantienberg van de Arteveldehogeschool. Tijdens het partijcongres discussieerden de leden over de laatste amendementen in het ontwerp-verkiezingsprogramma. Samen werd beslist hoe de finale teksten er zullen uitzien. De komende maanden zullen de verschillende hoofdstukken nog verder verfijnd en afgewerkt worden.

“Ik kan met grote fierheid zeggen dat onze inhoud staat als een huis. In september hebben we – als eerste partij – duidelijk gemaakt waar we voor staan, en hoe we ons onderscheiden van de andere politieke partijen. Beleid voeren zit in het DNA van onze partij. En beleid voeren, zo weten we, vergt ook compromissen sluiten. Maar we hebben in die jaren ook vastgesteld dat we, als we het alleen voor het zeggen zouden hebben, een aantal zaken anders zouden aanpakken.”

Isabelle Heyndrickx, lijsttrekker

In aanwezigheid van vicepremier Vincent Van Peteghem en staatssecretaris Nicole de Moor viel intussen nog wat aan te kondigen. Naast lijsttrekker Isabelle Heyndrickx en Stijn De Roo op de 2de plaats werden ook de volgende tien kandidaten op de lijst aangekondigd:

3. Simon Smagghe (43, Mariakerke)

4. Xanthippe Van De Genachte (35, Sint-Amandsberg)

5. Filip Van Laecke (53, Drongen)

6. Abdil Kara (30, Bloemekenswijk)

7. Eda Öztürk (30, Sint-Amandsberg)

8. Sofie Laleman (36, Gentbrugge)

9. Cathérine Smets (25, Stationsbuurt)

10. Bart De Bleser (62, Oostakker)

11. Florence Smets (37, Mariakerke)

12. Lucas Hock (24, Stationsbuurt)

“Deze groep is geen verzameling individuen, maar een team. Vaste waarden en nieuwe gezichten, met een grote verscheidenheid, in leeftijd en woonplaats binnen de stad. Stuk voor stuk geëngageerde Gentenaars die overtuigd zijn van onze standpunten en onze manier om aan politiek te doen. We zijn dan ook bijzonder trots dat we hen vandaag aan jullie kunnen voorstellen.”

Henk Mahieu, voorzitter

Op de nieuwjaarsreceptie werd ook huidig Gents gemeenteraadslid Jef Van Pee uitvoerig in de bloemetjes gezet. Hij besloot om na 27 jaar een punt te zetten achter zijn politieke carrière en geen kandidaat meer te zijn voor de volgende verkiezingen. Hij was de voorbije jaren een sterkhouder binnen de partij en zal de kandidaten, en in het bijzonder natuurlijk de Oostakkerse kandidaten, met raad en daad bijstaan in de komende verkiezingscampagne.

De komende maanden zal de partij haar lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober vervolledigen en zich helemaal warmdraaien voor de campagne. Het volledige verkiezingsprogramma zal snel voorgesteld worden. Intussen kan u de vijf speerpunten voor de komende gemeenteraadsverkiezingen hier al terugvinden.

Begroting 2024 - wijziging budget en meerjarenplan

Op de gemeenteraad vond een debat plaats over de wijziging van het budget en meerjarenplan. Fractievoorzitter Stijn De Roo deed een tussenkomst namen onze fractie.

Dit jaar al 572 overtredingen rond het niet in orde zijn van fietsverlichting !

Zichtbaarheid is cruciaal voor de veiligheid van fietsers en voetgangers. In deze donkere winterdagen met heel wat regen en ook dit jaar weer wat sneeuw zijn de Gentse actieve weggebruikers extra kwetsbaar.

Nood aan structurele oplossingen voor grondslapers in Gentse gevangenis

Er is een toename van gedetineerden in de Belgische gevangenissen. Vooral in de gevangenis van Gent is de instroom groter dan de uitstroom. De toename van het totaal aantal gedetineerden zorgt ervoor dat er gevangenen op de grond moeten slapen. In Gent zou het op dit moment gaan om 52 grondslapers.