Ga snel naar:
- Gecoördineerde veiligheidsaanpak
- Veilige schoolroutes
- Parkeerbeleid voor camionettes
- Koning Fiets
- Parking oude brandweersite
- Afwerken verkeerssysteem
We blijven inzetten op het verhogen van de pakkans voor asociaal gedrag in het verkeer. Overlast, zwerfvuil en de strijd tegen drugs zijn zo mogelijk nog moeilijker aan te pakken. De controle op pleinen, in steegjes en parkings en in onze uitgaansbuurt moet omhoog
in een goed gecoördineerde veiligheidsaanpak. Met de politie en gemeenschapswachten waar het kan, met camera’s waar het moet.
Onze schoolpoorten zijn veiliger gemaakt, maar er is ook nog de weg naar school. Daar ligt de volgende uitdaging: veilige schoolroutes, met de Ommegangstraat als absolute prioriteit. Dat betekent infrastructuuraanpassingen én inwerken op het rijgedrag van automobilisten.
Heel veel Zelenaars maken gebruik van een camionette om zich van en naar het werk te begeven. Die enorme hoeveelheid bestelwagens in onze straten hindert het bewonersparkeren, belemmert
het overzicht in het verkeer en haalt mensen bij vertrek 's ochtends vroeg uit hun slaap. Dat is niet langer houdbaar. Bedrijfsvoertuigen horen thuis op een bedrijfsparking. De camionetteparking op de site van het oude recyclagepark is een eerste stap, maar met een parkeerbeleid voor camionettes willen we strikter bepalen waar en onder welke voorwaarden camionettes nog op de openbare weg kunnen parkeren.
Onze straten werden de voorbije jaren een stuk veiliger voor fietsers. Van het fietskneusje van de klas groeiden we door naar een stevige middenmoter. Mooi, maar niet genoeg. Natuurlijk blijft er voldoende ruimte voor wie zich met de auto verplaatst, maar als de veiligheid en het comfort van Koning Fiets de norm is bij elk infrastructuurproject, worden onze straten veiliger voor iedereen.
Om onze kern nog toegankelijker te maken voor bezoekers en bewoners, maken we ruimte voor minstens 10 auto’s op een parking op de oude brandweersite in de Poststraat. Er komt dus meer parkeerruimte in ons centrum, zodat we verder kunnen inzetten op veilig fietsen en vergroening in onze straten.
Het nieuwe circulatieplan heeft veel van de vooropgestelde doelen bereikt. De snelheid in onze straten is gevoelig gedaald, de fietsveiligheid is toegenomen, het (zwaar) doorgaand verkeer is geweerd … Maar een aantal verkeersstromen in de ochtend- en avondspits hebben zich verplaatst naar woonwijken, terwijl net dat niet de bedoeling was. We willen ons verkeerssysteem afwerken, zodat de verkeersleefbaarheid in alle Zeelse straten wordt gegarandeerd.