Uitbreiding laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen

We zijn verheugd te kunnen aankondigen dat er opnieuw een extra uitbreiding van de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen aankomt.

Zo zetten we een belangrijke stap vooruit op het gebied van duurzaamheid. Dit initiatief, een samenwerkingsverband tussen de gemeente en Engie, zal het aantal laadpunten in Zele aanzienlijk verhogen en daarmee de overgang naar elektrisch en hybride rijden verder ondersteunen.

De gemeente telt op dit moment 150 (semi-)publieke oplaadpunten. Dankzij de nieuwe laadpalen, inclusief de eerder aangekondigde locatie bij het Sport- en Wandelpark Ter Elst, zal dit aantal verder stijgen naar ongeveer 166. Hiermee overtrefen we ruimschoots de doelstelling van 134 oplaadpunten die door de Vlaamse overheid voor 2025 vastgesteld was en tonen we aan verder te kijken dan de minimale verplichtingen.

De locaties voor de nieuwe laadpalen zijn gekozen om een brede dekking en toegankelijkheid te garanderen:

• Parking OCMW, Driesstraat: 1 laadpaal, geschikt voor het opladen van 2 auto's.
  • Parking bij het voedselbos, Driesstraat: 1 laadpaal, plaats voor nog eens 2 auto's.
  • Parking Ter Elst, Beukenlaan: 1 extra laadpaal biedt ruimte voor 2 auto's, direct naast de bestaande gehandicaptenparkeerplaats.
  • Kerkplein Kouter: uitbreiding met laadcapaciteit naast de reeds bestaande laadpaal van een extra laadpaal, goed voor nog eens 2 auto’s.
  • Parking in de Drieputtenstraat: met slim geplande ruimte voor 2 laadpalen of laadplaats voor 4 wagens.
  • Markt / Heilig Hartplein: aan de zijde van De Deckerstraat, goed voor de plaatsing van 2 laadpalen en dus 4 laadplekken, geplaatst tijdens de heraanleg van de Markt.

Engie, als aangewezen bedrijf, zal zorgen voor de plaatsing en het onderhoud van deze laadpalen. Hoewel de precieze planning voor de installatie nog moet worden vastgesteld, is de gemeente in nauw overleg met Engie om dit zo vlot en efficiënt mogelijk te laten verlopen.

Thomas Bauwens, schepen van klimaat in Zele, onderstreept het belang van deze uitbreiding: "Deze nieuwe laadpalen zijn een belangrijk onderdeel van onze inzet voor een meer duurzame toekomst. Door nu al meer te doen dan wat van ons gevraagd wordt, laten we zien dat we vooruitdenken. We houden bij elke nieuwe of vernieuwde parking ook nog eens rekening met toekomstige uitbreidingen. We leggen al de basis, zodat we later gemakkelijk meer laadpalen kunnen bijplaatsen zonder extra breekwerk. Dit toont onze lange termijn visie op duurzaamheid en onze inzet voor het klimaat."

Voor gedetailleerde informatie over de beschikbare laadpalen in Zele wordt verwezen naar de website: https://mow.vlaanderen.be/laadpalen.

Minister vergunt heraanleg Markt

De Vlaamse minister van Omgeving verklaarde het beroep tegen de eerder afgeleverde vergunning voor de heraanleg van de Markt ongegrond. Zij levert hiermee de definitieve vergunning af.

Subsidie voor steriliseren en chippen huiskatten verlicht financiële last voor baasjes

De Vlaamse overheid heeft de sterilisatie en het chippen van huiskatten verplicht om de overpopulatie en de zwerfkattenproblematiek aan te pakken. Zele herinnert haar inwoners aan deze belangrijke wettelijke verplichting en benadrukt dat ze sinds 2021 een subsidie geeft voor eigenaren die hun katten nog niet hebben laten chippen en steriliseren als ze dat doen bij één van de Zeelse dierenartsen.

Zele gaat volop voor winst in Vlaams kampioenschap tegelwippen

De gemeente Zele neemt deel aan het Vlaams Kampioenschap Tegelwippen, een initiatief dat loopt van 21 maart tot en met 31 oktober 2024. Dit kampioenschap, waarbij het wippen van tegels centraal staat, streeft naar een groenere en klimaatbestendige omgeving.