Uitbreiding laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen

We zijn verheugd te kunnen aankondigen dat er opnieuw een extra uitbreiding van de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen aankomt.

Zo zetten we een belangrijke stap vooruit op het gebied van duurzaamheid. Dit initiatief, een samenwerkingsverband tussen de gemeente en Engie, zal het aantal laadpunten in Zele aanzienlijk verhogen en daarmee de overgang naar elektrisch en hybride rijden verder ondersteunen.

De gemeente telt op dit moment 150 (semi-)publieke oplaadpunten. Dankzij de nieuwe laadpalen, inclusief de eerder aangekondigde locatie bij het Sport- en Wandelpark Ter Elst, zal dit aantal verder stijgen naar ongeveer 166. Hiermee overtrefen we ruimschoots de doelstelling van 134 oplaadpunten die door de Vlaamse overheid voor 2025 vastgesteld was en tonen we aan verder te kijken dan de minimale verplichtingen.

De locaties voor de nieuwe laadpalen zijn gekozen om een brede dekking en toegankelijkheid te garanderen:

• Parking OCMW, Driesstraat: 1 laadpaal, geschikt voor het opladen van 2 auto's.
  • Parking bij het voedselbos, Driesstraat: 1 laadpaal, plaats voor nog eens 2 auto's.
  • Parking Ter Elst, Beukenlaan: 1 extra laadpaal biedt ruimte voor 2 auto's, direct naast de bestaande gehandicaptenparkeerplaats.
  • Kerkplein Kouter: uitbreiding met laadcapaciteit naast de reeds bestaande laadpaal van een extra laadpaal, goed voor nog eens 2 auto’s.
  • Parking in de Drieputtenstraat: met slim geplande ruimte voor 2 laadpalen of laadplaats voor 4 wagens.
  • Markt / Heilig Hartplein: aan de zijde van De Deckerstraat, goed voor de plaatsing van 2 laadpalen en dus 4 laadplekken, geplaatst tijdens de heraanleg van de Markt.

Engie, als aangewezen bedrijf, zal zorgen voor de plaatsing en het onderhoud van deze laadpalen. Hoewel de precieze planning voor de installatie nog moet worden vastgesteld, is de gemeente in nauw overleg met Engie om dit zo vlot en efficiënt mogelijk te laten verlopen.

Thomas Bauwens, schepen van klimaat in Zele, onderstreept het belang van deze uitbreiding: "Deze nieuwe laadpalen zijn een belangrijk onderdeel van onze inzet voor een meer duurzame toekomst. Door nu al meer te doen dan wat van ons gevraagd wordt, laten we zien dat we vooruitdenken. We houden bij elke nieuwe of vernieuwde parking ook nog eens rekening met toekomstige uitbreidingen. We leggen al de basis, zodat we later gemakkelijk meer laadpalen kunnen bijplaatsen zonder extra breekwerk. Dit toont onze lange termijn visie op duurzaamheid en onze inzet voor het klimaat."

Voor gedetailleerde informatie over de beschikbare laadpalen in Zele wordt verwezen naar de website: https://mow.vlaanderen.be/laadpalen.

Gemeente zoekt Zelenaars voor jury kunstwedstrijd

De gemeente Zele schreef enkele weken geleden een wedstrijd uit voor het ontwerpen en plaatsen van een kunstwerk op openbaar domein en trok daarvoor een budget van €25.000 uit. Op die oproep kwamen 8 topontwerpen binnen waaruit een professionele jury 3 werken uitkoos die naar de tweede fase gaan. Voor die tweede fase is de gemeente nu op zoek naar Zelenaars die een actieve rol willen spelen in de keuze van een nieuw kunstwerk.

Resultaat jaarrekening valt positiever uit dan verwacht

Op de gemeenteraad van 10 juli 2023 heeft Gemeente Zele de jaarrekening voor het jaar 2022 vastgesteld. Tot groot genoegen blijkt het resultaat beter uit te vallen dan aanvankelijk verwacht.

Nieuw netwerkmoment bij kansenplatform

Een inspirerende bijeenkomst was het in buurthuis ZIAC, een warme ontmoetingsplaats in Zele. Dit keer stond het programma opnieuw boordevol interessante onderwerpen die bijdragen aan ons kansenbeleid.