Vanaf januari 2026 start Mirom in de 12 gemeenten, waaronder Torhout, met de aparte inzameling van gft-afval. Hiermee willen het lokaal bestuur en afvalintercommunale Mirom restafval fel terugdringen en afval nog beter sorteren. Tegelijk wordt de aankoop van restafvalzakken duurder en de aankoop van een compostvat goedkoper. De gemeenteraad keurde dit dossier goed in de afgelopen zitting.
We produceren momenteel met z’n allen te veel restafval en daar moet verandering in komen. Volgens de doelstellingen van de Vlaamse overheid mag onze regio tegen 2030 nog aan maximaal 97 kg restafval per inwoner zitten. Op dit moment zitten we aan gemiddeld 145 kg. In Torhout zal het gft-afval vanaf januari 2026 tweewekelijks aan huis opgehaald worden, dit zal ervoor zorgen dat de restafvalzak bijna halveert. De huidige inzameling van tuinafval via de recyclageparken en de groene bakken aan huis blijft bestaan. "Mirom Roeselare kiest er bewust voor om tuinafval en keukenafval zoveel mogelijk uit elkaar te houden. Deze materialen hebben andere eigenschappen, waardoor een aparte ophaling en verwerking aangewezen is. De afvalintercommunale wil daarnaast het nut van thuiscomposteren, het houden van kippen en het vermijden van voedselverspilling benadrukken", duidt schepen van Afvalbeleid Elsie Desmet.
Tweewekelijkse gft-ophaling
Mirom Roeselare nam de tijd om deze manier van werken uitvoerig uit te testen en bij te sturen.
De gft-ophaling zal niet gebeuren met grote rolcontainers, maar met kleinere bruine bakjes van 25 liter. Die volstaan voor de meeste gezinnen en zijn ook geschikt voor wie in een kleinere woning of appartement woont. Deze compacte aanpak biedt voordelen voor de ophalers én voor de lediging, die daardoor veel efficiënter kan. De bakjes zijn onderhoudsvriendelijk en Mirom voorziet speciale zakjes om de hinder maximaal te beperken. In de bakjes mag je resten van groenten, fruit en ander eten aanbieden. De ophaling zal niet gratis zijn, maar zal de burger wel een stuk minder kosten dan de reële prijs.
Restafvalzak wordt duurder
De prijs van een restafvalzak zal stijgen vanaf januari 2026. Dat is de eerste indexering sinds 2020, en moet ervoor zorgen dat de rekening terechtkomt bij wie minst inspanningen levert om correct te sorteren. De dienstverlening blijft hetzelfde, Mirom blijft restafval wekelijks ophalen in afvalzakken. Wie uitkijkt en bewust(er) met afval omgaat, zal vaststellen dat de restafvalzak amper nog gevuld raakt. Op die manier zal de prijsstijging een minimale impact hebben. Vanaf januari 2026 gaat een ruime overgangsperiode in waarbij je de oude afvalzakken kunt aanbieden met een sticker erop, die het prijsverschil tussen de oude en de nieuwe afvalzakken opvangt.
En praktisch?
In september ontvangt elke inwoner een folder over de nieuwe dienstverlening en er komen ook infomomenten. Inschrijven voor de gft-ophaling zal vanaf half september mogelijk zijn. Omdat afval thuis verwerken uiteraard nog beter is dan het te laten ophalen, blijft er bovendien ook ondersteuning voor wie wil composteren.
Tarieven
- Een abonnement op de tweewekelijkse gft-ophaling zal 33 euro per jaar kosten. Het bakje zelf kost 5 euro.
- Een compostvat wordt fiks goedkoper en kost vanaf juli 2025 nog slechts 33 euro in plaats van 47.
- De tuinafvalophaling in grote groene bakken blijft zoals vandaag bestaan. Inwoners kiezen de grootte van de rolcontainer en de frequentie waarop deze opgehaald wordt.
- De restafvalzak wordt nog steeds elke week opgehaald, maar kost vanaf 1 januari 2026 2,70 euro voor een grote zak en 1,35 euro voor een kleine zak. Het volume van de restafvalzak wijzigt niet.
- Oudere witte restafvalzakken van Mirom (met groene of blauwe opdruk) zal je vanaf 1 januari 2026 nog een tijdje kunnen gebruiken, maar enkel als je er een afvalsticker op kleeft. Zo’n sticker zal 1 euro kosten. Op een grote restafvalzak van een oud model kleef je een volledige sticker, op een kleine restafvalzak een halve.
- De prijs van een pmd-zak 0,15 euro blijft gelijk.
- Een abonnement zal je online kunnen aanvragen. Na je aanvraag krijg je de Gft-container gratis aan huis geleverd. Zakjes zal je via de betaalzuil op het recyclagepark kunnen aankopen.
Timing
- Begin september 2025: bedeling infofolder GFT-ophaling voor alle inwoners
- 15 september 2025: start inschrijvingen voor gft-ophaling op mirom.be
- September/oktober 2025: infomomenten rond de nieuwe dienstverlening
- Oktober/november/december 2025: verdelen gft-bakjes naar klanten
- Januari 2026
- Start ophaling gft (tweewekelijks, volgens vaste ophaalkalender)
- Prijsverhoging nieuwe restafvalzakken
- Restafvalzakken met oude opdruk enkel nog met afvalsticker
Bevindingen proefproject
De inzameling van gft in bakjes van 25 liter werd in 2024 uitgetest bij 160 gezinnen. Voor meer dan de helft van de gezinnen volstond één bakje voor het gft-afval bij tweewekelijkse inzameling, een derde van de gezinnen had een tweede nodig en slechts 7% had behoefte aan drie bakjes. De gebruikers waren heel tevreden over de dienstverlening en zagen een sterke impact op hun restafval, dat bij sommigen zelfs halveerde. Door de relatief kleine bakjes gaven de deelnemers aan zich bewuster te zijn van het voedsel dat nog werd weggegooid. Zo zorgt de gft-inzameling onrechtstreeks ook voor een reductie van de voedselverspilling. Het ingezamelde gft-afval tijdens het proefproject was zeer zuiver, wat resulteerde in propere gft-compost.