Succesvolle diervriendelijke aanpak tegen stadsduiven gaat door

In het hart van Zele, waar het evenwicht tussen stadsleven en natuurbehoud van groot belang is, heeft het gemeentebestuur onder leiding van CD&V een aanzienlijke vooruitgang geboekt in de bestrijding van stadsduiven.

Sinds de start van het initiatief in 2020 is er een opmerkelijke daling van 46% in de populatie van stadsduiven waargenomen. De aanpak omvat het gebruik van een anticonceptiemiddel, ontwikkeld in samenwerking met dierenwelzijnsexperts en goedgekeurd door de Vlaamse adviesraad voor dierenwelzijn.
Deze methode richt zich op het beheersbaar houden van de duivenpopulatie door het beperken van de voortplanting. Deze strategie heeft niet alleen de duivenpopulatie verminderd, maar ook schade aan gebouwen en gezondheidsrisico's verminderd. De benadering is exclusief gericht op stadsduiven, waardoor andere duivensoorten en vogels onaangetast blijven.

Thomas Bauwens, schepen van Dierenwelzijn, benadrukt de inspanning voor dierenwelzijn en ecologische verantwoordelijkheid. Het succesverhaal van Zele dient als een voorbeeld voor andere gemeenschappen die op zoek zijn naar effectieve en ethische oplossingen voor vergelijkbare uitdagingen. Zele blijft zich inzetten voor duurzame ontwikkeling en dierenwelzijn met voortdurende steun van de gemeenschap.

CD&V Zele duidt burgemeester Hans Knop unaniem aan als lijsttrekker

Enkele weken geleden verzamelde de partijraad van cd&v Zele om de lijsttrekker voor de komende gemeenteraadsverkiezingen aan te duiden. Alle leden schaarden zich unaniem achter de kandidatuur van burgemeester Hans Knop.

Gebruik Blue-bike deelfietsen bij Zeels station blijft toenemen

Het gebruik van de blue-bike deelfietsen aan het station van Zele steeg in 2023 tot 789 ritten, een toename van 30% ten opzichte van het jaar daarvoor. Over heel Vlaanderen nam het gebruik van blue-bike deelfietsen toe met 19%. Een opmerkelijke stijging in Zele dus.

Trager is veiliger

Onze doortastende verkeersveiligheidsaanpak valt op. En we doen er nog een schepje bovenop