Subsidie voor steriliseren en chippen huiskatten verlicht financiële last voor baasjes

De Vlaamse overheid heeft de sterilisatie en het chippen van huiskatten verplicht om de overpopulatie en de zwerfkattenproblematiek aan te pakken. Zele herinnert haar inwoners aan deze belangrijke wettelijke verplichting en benadrukt dat ze sinds 2021 een subsidie geeft voor eigenaren die hun katten nog niet hebben laten chippen en steriliseren als ze dat doen bij één van de Zeelse dierenartsen.

Thomas Bauwens, schepen van Dierenwelzijn, onderstreept het belang van deze maatregel: "Het is essentieel dat we samenwerken om aan deze wettelijke vereisten te voldoen. Onze subsidie is een kans om de kosten voor de Zelenaar te verlagen en tegelijkertijd het welzijn van onze geliefde huisdieren te bevorderen, maar de subsidie zal niet eeuwig blijven bestaan. De politie voert regelmatig controles uit en moet vanuit de Vlaamse overheid hoge boetes uitschrijven wanneer een huiskat niet wettelijk in orde is."

De gemeente biedt tot 31 december 2025 een subsidie voor inwoners die hun katten laten steriliseren en chippen, om zo de naleving van de Vlaamse wetgeving te stimuleren. Deze subsidie is bedoeld om de financiële last voor de eigenaren te verlichten en bij te dragen aan een gezondere en veiligere kattenpopulatie in Zele.

Voor meer informatie over hoe u deze subsidie kunt aanvragen, bezoek de gemeentewebsite, contacteer de dienst Milieu of vraag ernaar bij uw Zeelse dierenarts.

Minister vergunt heraanleg Markt

De Vlaamse minister van Omgeving verklaarde het beroep tegen de eerder afgeleverde vergunning voor de heraanleg van de Markt ongegrond. Zij levert hiermee de definitieve vergunning af.

Uitbreiding laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen

We zijn verheugd te kunnen aankondigen dat er opnieuw een extra uitbreiding van de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen aankomt.

Zo zetten we een belangrijke stap vooruit op het gebied van duurzaamheid. Dit initiatief, een samenwerkingsverband tussen de gemeente en Engie, zal het aantal laadpunten in Zele aanzienlijk verhogen en daarmee de overgang naar elektrisch en hybride rijden verder ondersteunen.

Zele gaat volop voor winst in Vlaams kampioenschap tegelwippen

De gemeente Zele neemt deel aan het Vlaams Kampioenschap Tegelwippen, een initiatief dat loopt van 21 maart tot en met 31 oktober 2024. Dit kampioenschap, waarbij het wippen van tegels centraal staat, streeft naar een groenere en klimaatbestendige omgeving.