Stel je digitale vragen aan het digipunt!

Publicatiedatum

Auteur

Patrick Bosmans

Deel dit artikel

De gemeente Tessenderlo-Ham kiest resoluut voor digitale vooruitgang, met bijzondere aandacht voor wie digitaal kwetsbaar is. In een samenleving waar de digitale kloof steeds voelbaarder wordt, wil het lokaal bestuur niemand achterlaten. Met de lancering van een kwalitatieve Digibank met digipunten, digisessies en een laptopbib wil het gemeentebestuur ervoor zorgen dat iedere burger mee is op de digitale sneltrein.

"E-inclusie blijft een belangrijk thema, ook in het dienstverleningsconcept van onze nieuwe gemeente Tessenderlo-Ham.", vertelt schepen van inclusie Patrick Bosmans, "We sloten daarvoor aan bij het bestaande project Digibanken van Beringen.  Dit biedt een unieke kans om aan kennisdeling en netwerking binnen de regio Beringen, Tessenderlo-Ham en Leopoldsburg opvlak van e-inclusie."

De Digibank legt de focus op de drie centrale doelstellingen, zoals voorgeschreven door de subsidiegever, namelijk:

1. gelijke toegang tot digitale technologie;

2. het versterken van digitale vaardigheden door opleiding en kennisdeling en;

3. zorgen voor begeleiding voor een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten.

Dit werd reeds opgenomen in het implementatietraject in Beringen. Door uit te breiden naar Tessenderlo-Ham en Leopoldsburg kan het project nog meer burgers bereiken en een antwoord bieden op hun digitale vragen.  Zo komt het aanbod dichter bij de burgers. In het verlengingstraject zal ook bekeken worden hoe de aangesloten lokale besturen de Digibank duurzaam kunnen verankeren in hun werking.  

Nieuwe en versterkte digipunten

Inwoners kunnen momenteel terecht bij de reeds bestaande digipunten in de twee dienstencentra in Tessenderlo-Ham. Hier worden ze ondersteund in het gebruik van digitale toepassingen. Vanaf 22 april zal er ook in het VrijeTijdsPunt in Ham een digipunt van start gaan.  Het digipunt in Den Heuvel in Tessenderlo krijgt versterking van een nieuwe vrijwilliger.  Dit najaar zal ook een digipunt in het VrijeTijdsPunt van Tessenderlo opgestart worden.

Heb je nog geen of weinig ervaring met computer of internet, of zit je met een digitale vraag maar niemand in de buurt om je verder te helpen? In de gratis digipunten is er een digihelper aanwezig die je onder meer helpt met:  

  • het installeren of gebruiken van apps (itsme, QR code scanner, WhatsApp, schoolapps...)
  • een veilig wachtwoord aanmaken
  • het invullen van een online formulier
  • vragen in verband met de instellingen van je toestel
  • een document opvragen via het thuisloket van stad Beringen
  • phishing herkennen en voorkomen
  • het zoeken naar een interessante sessie of cursus

Opgelet, in een digipunt kunnen we je niet helpen met inhoudelijke vragen, vertrouwelijke gegevens of het inkijken van bankzaken.

Digisessies 

Tijdens een digisessie gaan we in groep dieper in op een bepaald thema, zoals digitale overheidsdiensten, foto's opslaan of wachtwoordbeheer. Tijdens dit uur is er ook ruimte voor vragen. Digisessies zijn gratis en vrij toegankelijk, je hoeft je dus niet in te schrijven.  Elke maand zullen er sessies in de gemeente plaatsvinden, maar je kan gerust ook aansluiten bij de sessies in Beringen of Leopoldsburg.

Hierbij alvast een overzicht van de eerste sessies:

Laptopbib

Je komt in aanmerking om een laptop te lenen via de laptopbib wanneer je inwoner van Tessenderlo-Ham bent en  18+ en voldoet aan minstens één van volgende voorwaarden:

  • Je hebt een statuut van verhoogde tegemoetkoming.
  • Je zit in een traject bij de sociale dienst.
  • Je bent tewerkgesteld in een maatwerkbedrijf.
  • Je zit in een traject van budgetbegeleiding, budgetbeheer of schuldbemiddeling.
  • Je werd doorverwezen via de partners van Digibank 

De digicoach doet een intakegesprek met je om te kijken hoelang de laptop uitgeleend kan worden. Dat kan 3, 6, 9 of 12 maanden zijn en is afhankelijk van de doelstelling van het gebruik van de laptop. 

In het nieuwe uitleensysteem gaat de gemeente voor herbruikbare, tweedehandstoestellen met mogelijkheden tot herstel en refurbishen. 

Tessenderlo-Ham_nieuws

Van eigen bodem naar groot podium: lokaal talent schittert in Het Loo

Op zaterdag 30 mei start de ticketverkoop voor het nieuwe cultuurseizoen van Het Loo in Tessenderlo-Ham. Opvallend dit jaar is de sterke aanwezigheid van lokaal talent uit eigen gemeente op het podium.

Willy Bosmans ontvangt de titel ereschepen van Tessenderlo-Ham

Op de gemeenteraad van maandag 27 april ontving Willy Bosmans officieel de titel als ereschepen van Tessenderlo-Ham. Daarmee wil cd&v Tessenderlo-Ham hulde brengen aan een man die meer dan drie decennia lang een bepalende rol speelde in het lokale bestuur.

Tessenderlo-Ham kiest voor warme, nabije aanpak van kwetsbare jongeren

Tessenderlo-Ham neemt haar verantwoordelijkheid om kwetsbare jongeren beter te beschermen en perspectief te bieden. In samenwerking met vzw Homie kiest de gemeente voor een warme en nabije aanpak van jongeren zonder stabiele thuisbasis. Na eerdere initiatieven in grotere steden wordt deze mensgerichte aanpak nu ook lokaal verankerd.