Resultaat jaarrekening valt positiever uit dan verwacht

Op de gemeenteraad van 10 juli 2023 heeft Gemeente Zele de jaarrekening voor het jaar 2022 vastgesteld. Tot groot genoegen blijkt het resultaat beter uit te vallen dan aanvankelijk verwacht.

De gemeente heeft te maken gehad met grote uitdagingen zoals een hoge energiefactuur en een stijgende loonkost. Desondanks hebben verregaande besparingen op eigen uitgaven, zoals het verlagen van de temperatuur in de gemeentelijke gebouwen en het opstarten van een energiegemeenschap tussen de gebouwen, het resultaat weten te verbeteren. Het volledige effect van deze besparingen zal zichtbaar zijn in de resultaten van de jaren 2023 en 2024.

Thomas Bauwens, schepen van financiën verklaart: "Ik ben blij dat onze inspanningen het gewenste effect hebben gehad. Dit wil echter niet zeggen dat we de uitgestelde investeringen plotseling opnieuw zullen kunnen inplannen. We bouwen nu extra reserves op voor eventuele meerkosten bij de uitvoering van geplande projecten, maar ook reserves voor de volgende bestuursploeg. Onze financiën zijn en blijven dus gezond, zijn beter dan verwacht door de inspanningen die we geleverd hebben en bieden nog voldoende ruimte om tegenslagen op te vangen en marge te creëren voor een volgende bestuursploeg, welke deze ook moge zijn."

We kijken vol vertrouwen naar de toekomst en zullen blijven streven naar een verantwoord financieel beleid, waarbij duurzaamheid en efficiëntie centraal staan.

Bedankt aan alle inwoners voor hun steun ! De gezonde financiële situatie zal ten goede zal komen aan de hele gemeenschap.

Nieuw netwerkmoment bij kansenplatform

Een inspirerende bijeenkomst was het in buurthuis ZIAC, een warme ontmoetingsplaats in Zele. Dit keer stond het programma opnieuw boordevol interessante onderwerpen die bijdragen aan ons kansenbeleid.

Opnieuw nieuwe laadpaal voor elektrische wagens in de Bosstraat

De gemeente Zele krijgt opnieuw een nieuwe laadpaal voor elektrische auto's in de Bosstraat. Dit is onderdeel van een groot project van de Vlaamse overheid om meer laadpalen op straat te plaatsen. De laadpaal zal worden beheerd door Engie, een groot energiebedrijf.

Nieuw streetart kunstwerk op de parking van de oude rijkswachtkazerne

Sinds enkele dagen kleurt een nieuw streetart kunstwerk de muur van de nieuwe parking bij de oude rijkswachtkazerne. Dit indrukwekkende kunstwerk is gemaakt door de gerenommeerde kunstenares Pink Panther Paints in samenwerking met Wallin', op verzoek van het gemeentebestuur van Zele.