Sterrenregister voor Izegemse sterrenkindjes

Publicatiedatum

Deel dit artikel

Izegem gaat van start met sterrenregister. "Je ongeboren kind verliezen, is hartverscheurend. Dat ouders erkenning voor dat ongeboren leventje willen, is dan ook niet meer dan normaal. Met een register voor sterrenkindjes en nog meer aandacht voor fysieke koesterplekken willen we ouders sterken bij de verwerking van dit verlies", klinkt het bij schepen Ann Van Essche.

Schepen Ann van Essche (cd&v) ijvert samen met Huis van het Kind al van bij de start van de legislatuur voor meer erkenning voor ouders die hun ongeboren kind verliezen. “We organiseerden al verschillende edities van Wereldlichtjesdag en beslisten al om een fysieke koesterplek op de begraafplaats in de Reperstraat op te richten. Met dit sterrenregister willen we als stad nog een stap verder gaan en erkenning vragen voor alle stilgeboren kinderen en hun ouders.”

Het thema ligt de schepen, die binnenkort voor de derde keer oma wordt, nauw aan het hart. “Je ongeboren kind verliezen, is hartverscheurend. Dat ouders erkenning voor dat ongeboren leventje willen, is dan ook niet meer dan normaal. Stilgeboren kinderen zullen ongeacht de duur van de zwangerschap, op vraag van de ouders opgenomen worden. Het is voor veel ouders een symbolische, maar bijzonder waardevolle daad. We willen de procedure zo eenvoudig mogelijk maken zonder rompslomp en juridische gevolgen. We willen dat register ook retroactief openstellen zodat elk sterrenkindje hier recht op heeft.”

“In de toekomst komt er nog een tweede koesterplek in het Vageweenbos”, geeft Ann nog mee. “In ieder geval blijven we openstaan voor alle ideeën die de werking van het Huis van het Kind in onze stad versterken.”

Nieuws van Izegem

Toerisme zonder plan: Izegem laat zijn troeven liggen

Op de gemeenteraad van mei diende raadslid Ann Van Essche een voorstel in voor een geïntegreerd toeristisch actieplan voor Izegem. De meerderheid stemde het weg. Wat overblijft, is een stad die onder de huidige meerderheid enkel toeristische troeven heeft zien verdwijnen, zonder dat het bestuur een plan op tafel legt om die leegte op te vullen.

Cd&v Izegem mist globale visie op zalenbeleid

Onze verenigingen mankeren ruimte. Cd&v Izegem mist een globale visie om dat probleem in de toekomst het hoofd te bieden. Het Izegemse stadsbestuur heeft daarop vandaag geen antwoord. Onze vraag blijft: wat is de langetermijnvisie voor alle verenigingsruimtes in onze stad?

Korte Keten-ontbijt op zondag 31 mei in het SOK in Kachtem

Het is een gewoonte die we in Vlaanderen koesteren: op zondag een tafel delen met familie, buren en vrienden. Op 31 mei doen we dat opnieuw, maar met een extra dimensie. Na de geslaagde eerste editie strijkt het Korte Keten-ontbijt van cd&v Izegem opnieuw neer. Deze keer in het SOK in Kachtem.