Sterrenregister voor Izegemse sterrenkindjes

Izegem gaat van start met sterrenregister. "Je ongeboren kind verliezen, is hartverscheurend. Dat ouders erkenning voor dat ongeboren leventje willen, is dan ook niet meer dan normaal. Met een register voor sterrenkindjes en nog meer aandacht voor fysieke koesterplekken willen we ouders sterken bij de verwerking van dit verlies", klinkt het bij schepen Ann Van Essche.

Schepen Ann van Essche (cd&v) ijvert samen met Huis van het Kind al van bij de start van de legislatuur voor meer erkenning voor ouders die hun ongeboren kind verliezen. “We organiseerden al verschillende edities van Wereldlichtjesdag en beslisten al om een fysieke koesterplek op de begraafplaats in de Reperstraat op te richten. Met dit sterrenregister willen we als stad nog een stap verder gaan en erkenning vragen voor alle stilgeboren kinderen en hun ouders.”

Het thema ligt de schepen, die binnenkort voor de derde keer oma wordt, nauw aan het hart. “Je ongeboren kind verliezen, is hartverscheurend. Dat ouders erkenning voor dat ongeboren leventje willen, is dan ook niet meer dan normaal. Stilgeboren kinderen zullen ongeacht de duur van de zwangerschap, op vraag van de ouders opgenomen worden. Het is voor veel ouders een symbolische, maar bijzonder waardevolle daad. We willen de procedure zo eenvoudig mogelijk maken zonder rompslomp en juridische gevolgen. We willen dat register ook retroactief openstellen zodat elk sterrenkindje hier recht op heeft.”

“In de toekomst komt er nog een tweede koesterplek in het Vageweenbos”, geeft Ann nog mee. “In ieder geval blijven we openstaan voor alle ideeën die de werking van het Huis van het Kind in onze stad versterken.”

Nieuws van Izegem

Dries en Ann versterken de West-Vlaamse lijst van cd&v

Vandaag maakte cd&v West-Vlaanderen de volledige lijst voor de Vlaamse en Federale verkiezingen van 9 juni bekend. Vanuit Izegem versterken ook schepen Ann Van Essche en gemeenteraadsvoorzitter Dries Dehaudt de West-Vlaamse ploeg van cd&v.

Een geslaagde evaluatie voor Izegems Armoedebeleidsplan

Sinds 2 jaar zet Izegem gecoördineerd in op het terugdringen van armoede met een ambitieus armoedebeleidsplan. Na twee jaar implementatie is het tijd om de meest opvallende resultaten te delen.

Doe mee aan de zwerfvuilactie van Stad Izegem

Elk jaar organiseert de stad een grote zwerfvuilactie. Zo'n 150 vrijwilligers komen dan samen om zwerfvuil op te ruimen in een bepaald gebied. De zwerfvuilactie vindt dit jaar plaats op zaterdag 23 maart 2024 van 9 tot 12 uur. Dit jaar nemen we samen de buurten Izegem Centrum, Izegem Centrum West en Izegem Centrum Oost onder handen.