Kritisch over de financiële cijfers 2023-2024

Yannick Rombauts

‘De schuldgraad van onze gemeente blijft hoog in 2023 en zal in 2024 nog toenemen’

Op donderdag 27 juni werd op de gemeenteraad de jaarrekening van 2023 gepresenteerd. Als voornaamste conclusie kan gesteld worden dat de financiële schuld in 2023 18,7 miljoen euro bedraagt of ook wel 1003,7 euro per inwoner.

Dit is lager dan voorzien was in de meerjarenplanning en is voornamelijk te wijten aan het doorschuiven van 4,7 miljoen euro aan investeringskredieten naar volgend jaar. Hierdoor moest de voorziene lening van 1,2 miljoen euro niet worden opgenomen door onze gemeente. ‘Dit doorschuiven van investeringen is een pijnlijke gewoonte van de huidige meerderheid. Elk jaar opnieuw zijn er gigantische investeringsbedragen die worden opgeschoven. Met CD&V pleiten we dan ook sinds het begin van de legislatuur voor realistische investeringsbedragen. Dit geeft tenminste een correct beleid van de financiële toestand van de gemeente.’ aldus raadslid Yannick Rombauts.

Extra opmerkelijk dit jaar in de jaarrekening van de gemeente is het feit dat er langs de kant van de ontvangsten 3 miljoen euro meer werd ontvangen uit de personenbelasting dan vorig jaar. Dit is een eenmalige financieel cadeautje van de federale overheid via een versnelling van de doorstortingen van de personenbelasting. Zo kreeg onze gemeente 14 maanden belastinggeld gestort i.p.v. de gebruikelijke 12. Een gelukje met uiteraard een grote impact op het financiële resultaat en de financiële schulden!

Voor het jaar 2024, het laatste jaar van de legislatuur, zijn er momenteel nog 9,2 miljoen euro aan op te nemen leningen voorzien in het budgettair plan van de gemeente. Hoewel de schepen van Financiën ons kon verzekeren dat deze leningen meer dan waarschijnlijk niet allemaal opgenomen moeten worden, zou de schuld in 2024 hierdoor stijgen naar, volgens eerste ramingen, ongeveer 20 miljoen euro, ofwel €1100 per inwoner.

Ten opzichte van het begin van de legislatuur(2018), waar de schuld nog 25,4 miljoen euro bedroeg, zou eind 2024 dan toch een schulddaling gerealiseerd worden. Met deze schulddaling is CD&V Putte uiteraard tevreden. Al jaren ijvert onze fractie namelijk om de schulden van onze gemeente te laten dalen. Dit was is in de meerjarenplanning nooit zichtbaar. Eindelijk geeft de meerderheid gehoor aan de vraag vanuit CD&V. Echter vinden we dat het nog steeds veel beter kan! Met 1100 euro per inwoner ligt de schuldgraad nog steeds te hoog!  Ter vergelijking: in Bonheiden, Sint-Katelijne Waver en Heist op den Berg bedraagt de schuld per inwoner (volgens de laatst beschikbare cijfers) respectievelijk 319 euro, 461 euro en 474 euro per inwoner. Toch een immens verschil!

Nieuws uit Putte

Kostenplaatje sporthal swingt de pan uit!

Op de gemeenteraad van 21 december 2023 werden, zoals elk jaar gebruikelijk, de aanpassingen aan het meerjarenplan van de gemeente gepresenteerd. Net zoals vorig jaar, kon cd&v Putte dit plan niet goedkeuren

Uitlenen van herbruikbare bekers afgeschaft!

Ondanks hevig protest van onze cd&v fractie werd de stopzetting van de uitleenmogelijkheid van herbruikbare bekers goedgekeurd door de meerderheid.

Plantboomactie Grasheide

Ziezo, weer tientallen bomen erbij in Grashei!