Sinds januari 2023 genieten de Zelenaars van een gloednieuw recyclagepark in het Wijnveld. Hierdoor kwam er dus plaats vrij op de oude site in de Textielstraat. Deze vrijgekomen plaats zal vanaf 22 juli gebruikt worden als betaalparking voor werfvoertuigen. “Dit is alvast een deel van de oplossing om onze Zeelse starten te verlichten en onze bewoners meer ruimte te geven.” legt Hans Knop uit.
Al sinds enkele jaren zien we meer en meer werfvoertuigen opduiken in de Zeelse straten. Het gemeentebestuur nam eens de proef op de som en telde er zo’n 150-tal. Deze voertuigen zorgen niet enkel voor minder parkeerplaatsen voor bewoners, maar door hun hoogte en breedte tast het ook het zicht aan voor andere weggebruikers. Dit is dus een probleem dat zeker dient aangepakt te worden.
“We begrijpen dat bedrijven hun werknemers enig comfort willen bieden door hen het woon-werkverkeer te laten afleggen met deze bedrijfsvoertuigen. Maar dit mag niet ten koste gaan van de andere bewoners en al zeker niet van de verkeersveiligheid.”, zegt Hans Knop. “Bovendien is het ook niet aangenaam wanneer zo’n zwaar voertuig in de vroege ochtend door de slapende Zeelse straten rijdt. De camionetteparking biedt een oplossing voor al deze problemen en zorgt alvast voor plaats voor 60 van deze voertuigen.”
Bedrijven betalen een maandtarief van €90 per parkeerplaats. Een van de voorwaarden is wel dat de voertuigen die hier gestald worden voorheen gebruikt maken van een parkeerplaats in centrum Zele. CAS-VOS besloot alvast in te gaan op dit aanbod en ziet er zeker voordelen in. “Onze camionettes zitten vol duur werkmateriaal. De gemeente biedt ons nu een parking met nummerplaatherkenning en camerabewaking, waar onze voertuigen dus veilig kunnen parkeren. Voor ons is dit dus een echte win-win!” De controle van deze gloednieuwe parking werd uitgewerkt door een Zeelse partner ‘Dombrecht Group’. “We zochten een locatie om onze nieuwe software Parking Spot, voor automatisch parkeerbeheer, te testen. Dit was dus ook onze ideale kans!”
“Het aantal beschikbare parkeerplaatsen is uiteraard beperkt. We blijven dus zoeken naar bijkomende maatregelen om het probleem van camionetteparkeren terug te dringen.” licht Hans Knop verder toe. “We willen dat ons centrum niet meer wordt aanzien als een uitbreiding van sommige bedrijfsparkings. Bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid opnemen voor hun voertuigen. We bekijken dus ook of we een dwingende aanpassing kunnen maken in ons parkeerreglement. Er moet duidelijk bepaald worden waar camionettes en lichte vrachtwagens zich nog mogen parkeren en onder welke voorwaarden.”