Opnieuw nieuwe laadpaal voor elektrische wagens in de Bosstraat

De gemeente Zele krijgt opnieuw een nieuwe laadpaal voor elektrische auto's in de Bosstraat. Dit is onderdeel van een groot project van de Vlaamse overheid om meer laadpalen op straat te plaatsen. De laadpaal zal worden beheerd door Engie, een groot energiebedrijf.

Paal volgt Wagen

Het project heet "Paal volgt Wagen". Dit betekent dat als iemand een elektrische auto koopt en geen plek heeft om thuis op te laden, hij of zij een laadpaal kan aanvragen. In Zele heeft een bewoner van de Bosstraat een laadpaal aangevraagd. De nieuwe laadpaal komt in de groenstrook bij Bosstraat 96.

Hoe kunt u een laadpaal aanvragen?

Wilt u ook een laadpaal aanvragen? Dat kan via de website van de Vlaamse overheid. Daar vult u een formulier in en als u voldoet aan de voorwaarden, wordt er een laadpaal bij u in de buurt geplaatst. De voorwaarden zijn onder andere dat u geen plek heeft om thuis op te laden en dat er geen laadpaal in de buurt is.

Klimaatplan van Zele

De gemeente Zele werkt hard aan een beter klimaat. In het klimaatplan van Zele staan veel doelen om de uitstoot van CO2 te verminderen. Meer laadpalen voor elektrische auto's is een belangrijk onderdeel van dit plan. Elektrische auto's zijn beter voor het klimaat en milieu omdat ze geen uitlaatgassen hebben en geen CO2 uitstoten. Met meer laadpalen willen we het makkelijker maken voor mensen om een elektrische auto te gebruiken.

Doelstellingen van de Vlaamse overheid

De Vlaamse overheid heeft als doel om in 2025 overal in Vlaanderen genoeg laadpalen te hebben. Dit is belangrijk om de overstap naar elektrische auto's te versnellen. De gemeente ondersteunt deze doelstellingen volledig. Daarom werken we mee aan dit project en plaatsen we nieuwe laadpalen waar ze nodig zijn.

Thomas Bauwens, Schepen van klimaat, zegt: “We zijn blij met deze nieuwe laadpalen. Met deze nieuwe toevoegingen hebben we nu ongeveer 180 laadpunten in Zele. Dit is goed nieuws voor de mensen met een elektrische auto en voor het klimaat en milieu. Het helpt ons ook om onze klimaatdoelen te bereiken.”

Meer informatie over het aanvragen van een laadpaal vindt u op (https://www.vlaanderen.be/publieke-laadpaal-aanvragen).

Resultaat jaarrekening valt positiever uit dan verwacht

Op de gemeenteraad van 10 juli 2023 heeft Gemeente Zele de jaarrekening voor het jaar 2022 vastgesteld. Tot groot genoegen blijkt het resultaat beter uit te vallen dan aanvankelijk verwacht.

Nieuw netwerkmoment bij kansenplatform

Een inspirerende bijeenkomst was het in buurthuis ZIAC, een warme ontmoetingsplaats in Zele. Dit keer stond het programma opnieuw boordevol interessante onderwerpen die bijdragen aan ons kansenbeleid.

Nieuw streetart kunstwerk op de parking van de oude rijkswachtkazerne

Sinds enkele dagen kleurt een nieuw streetart kunstwerk de muur van de nieuwe parking bij de oude rijkswachtkazerne. Dit indrukwekkende kunstwerk is gemaakt door de gerenommeerde kunstenares Pink Panther Paints in samenwerking met Wallin', op verzoek van het gemeentebestuur van Zele.