Mede onder impuls van CD&V is het lang beloofde mobiliteitsplan eindelijk klaar, kan het nu voorgelegd worden aan de projectstuurgroep en kan gestart worden met de uitvoering. Het gaat om een tienjarenplan.
Dit mobiliteitsplan levert een belangrijke bijdrage tot de verkeersveiligheid en leefbaarheid van onze gemeente en heeft een gunstige impact op klimaat en volksgezondheid als gevolg van verlaagde CO2 uitstoot.
Op 29 augustus 2022 is de opdracht voor het herschrijven van een mobiliteitsplan gegund aan het studiebureau Vectris cvba uit Leuven. Het mobiliteitsplan bestaat uit 3 fasen; de oriëntatiefase, de synthesefase en de beleidsfase. De laatste fase, de beleidsfase, is nu afgerond, en werd goedgekeurd door het college. Daarna wordt het mobiliteitsplan overgemaakt aan de verplichte projectstuurgroep, waarna het mobiliteitsplan kan uitgevoerd worden.
Een greep uit de korte termijn maatregelen:
1. Een weloverwogen zone 30wordt ingevoerd in de kern van gemeente en aan de schoolomgevingen:
- As Koning Albertstraat – Liersesteenweg: vanaf de Schoolstraat tot voorbij het woonzorgcentrum en een dynamische zone 30 aan De Wilg
- As Duffelsesteenweg – Statiestraat): van voor de spooroverweg tot aan de Moederhoefstraat
- Het binnengebied
2. In alle andere straten zal een snelheidsbeperking van50 km per uur gelden.
3. De schoolomgevingen van Eikhof, Torfsstraat en Schoolstraat zullen worden opgewaardeerd en nog verkeersveiliger worden gemaakt, in samenspraak met de scholen.
4. De Kardinaal Cardijnlaan wordt een fietsstraat en in verscheidene andere straten (ondermeer Veldstraat, Uitbreidingstraat, Nieuwstraat, Brantstraat, Molenstraat, Fabriekstraat, Moederhoefstraat, Torfsstraat, Eikhof en Schoolstraat zal de fietsinfrastructuur worden verbeterd.