Lancering vernieuwde lange afstand-wandelroute in Hageland

Nele Pelgrims

Grote Routepaden vzw en Toerisme Vlaams-Brabant brengen een vernieuwde Streek-GR Hageland uit. Deze 158 km lange wandellus voor lange afstand wandelaars werd grondig gescreend en aangepast, de gids volledig herschreven en voorzien van nieuwe, gedetailleerde kaarten, wegbeschrijvingen en wetenswaardigheden over elke bijzondere halte.

Grote Routepaden en Toerisme Vlaams-Brabant werken al enkele jaren samen aan Streek-GR’s. Zo zijn er ondertussen wandellussen voor lange afstandswandelaars in het Hageland, Dijleland en in de Groene Gordel.

Streek-GR’s zijn onderdeel van #dewandelprovincie

De Streek-GR Hageland brengt de wandelaar langs eindeloze akkers en weiden, vochtige beemden en broeken, bloeiende boomgaarden, holle wegen, ijzerzandstenen heuvelruggen, schrale zandgronden, mysterieuze bossen en het cultuur-historisch erfgoed van Leuven, Tienen, Zoutleeuw, Diest en Aarschot".

Grondige vernieuwing van Streek-GR Hageland

De Streek-GR Hageland was meer dan 10 jaar oud en bijgevolg aan herziening toe. Deze vernieuwingsoperatie heeft ongeveer een jaar geduurd. Vrijwilligers van de Grote Routepaden hebben het traject grondig gescreend en, waar nodig, hertekend.

Nieuw is de indeling in 9 op elkaar aansluitende dagetappes, waarvan de begin- en eindpunten te bereiken zijn met het openbaar vervoer. De gids werd herwerkt met een overzichtskaart per etappe, een wegbeschrijving in wijzer- en tegenwijzerzin met bijhorende detailkaarten. Achtergrondinfo over bezienswaardigheden, de natuur, de dorpen en steden onderweg vullen de wegbeschrijvingen aan.

De Streek-GR Hageland kruist heel wat andere GR-paden. Op deze kruispunten plaatst Toerisme Vlaams-Brabant wandelbomen die de grote GR-richtingen aangeven. Ook de druk van de gids nam Toerisme Vlaams-Brabant voor zijn rekening.

De vrijwilligers van Grote Routepaden zorgen voor de bewegwijzering met geel-rode strepen op bomen en palen volgens het systeem van de GR's. De Streek-GR Hageland gids kost 9 euro en is te verkrijgen in de boekhandel, de toeristische infokantoren, bij Toerisme Vlaams-Brabant en bij de vzw Grote Routepaden.

Meer info: www.toerisme.vlaamsbrabant.be/publicaties en www.groteroutepaden.be

cd&v Aarschot onthult dynamisch duo voor lokale verkiezingen

Aarschot, 27 maart 2024 – Naast de aankondiging van Nele Pelgrims als lijsttrekker kondigt cd&v Aarschot opnieuw twee namen aan voor de aankomende lokale verkiezingen in oktober: Dries Van Horebeek op plaats twee en Leo Janssens als lijstduwer. De partij trekt hiermee resoluut de kaart van verjonging, geruggensteund door ervaring.

Cd&v verwelkomt nieuw raadslid en nieuw lid bijzonder comité sociale dienst in Aarschot.

cd&v Aarschot duidt Nele Pelgrims aan als lijsttrekker voor de lokale verkiezingen.

cd&v Aarschot kondigt met trots aan dat Nele Pelgrims (39) is aangesteld als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2024. Nele Pelgrims, Aarschottenaar in hart en nieren, is momenteel fractieleider in de Aarschotse gemeenteraad voor cd&v.