De verkeerscontroles van de politie moeten meer gericht zijn op de bebouwde kom. Dat stelde CD&V-fractieleider Marc Van den Brande tijdens de gemeenteraad. Hij stoelde zich daarbij op de statistieken van januari die recent in het infoblad van de gemeente werden gepubliceerd.
In januari van dit jaar controleerden de politiediensten 2.408 voertuigen. De controles vonden overwegend plaats buiten de bebouwde kom. Binnen de bebouwde kom werden slechts 93 voertuigen gecontroleerd. Van deze voertuigen reden er 10 bestuurders te snel. 12 bestuurders gebruikten de GSM achter het stuur. Dit betekent dat ongeveer een kwart van de voertuigen in overtreding was. Buiten de bebouwde kom bedroeg de overtredingsgraad slechts 4 procent. Er is dus een grote discrepantie tussen waar gecontroleerd wordt en waar de overtredingen worden begaan. Volgens Marc Van den Brande is het dan ook duidelijk dat er meer moet gecontroleerd worden binnen de bebouwde kom.
In zijn antwoord stelde burgemeester Bart Seldeslachts dat er niet enkel naar de controles moet gekeken worden. In eerste instantie is er de inrichting van de omgeving. Hier heeft de gemeente reeds op ingezet. Daarnaast wordt ook werk gemaakt van de sensibilisering, onder meer door de smiley-borden. De controle is het sluitpunt. De politie bepaalt waar er gecontroleerd wordt. Als er klachten toekomen bij de gemeente wordt dit overgemaakt aan de politie. De laatste tijd was er een capaciteitsprobleem onder meer door personeelsverloop. Dit probleem zou nu achter de rug zijn zodat er opnieuw meer controles kunnen komen. Naar de toekomst is er de bijkomende mogelijkheid om GAS-boetes te geven. De gemeente is nog steeds aan het bekijken of samengewerkt kan worden met een derde partij. Een gekende telecomprovider zou een offerte aan het opmaken zijn. De politie heeft de lead wel overgenomen en dit voor de hele zone, aldus de burgemeester.
Volgens schepen Willem Wevers zijn de cijfers van januari een momentopname. Op jaarbasis zou er procenteel meer gecontroleerd worden in bebouwde kom. Tevens speelt niet alleen het aantal overtredingen een rol maar ook de ernst van de ongevallen. En de zwaarste ongevallen doen zich voor op de gewestwegen.