Kontich gaat handelskern versterken

Publicatiedatum

Auteur

Walter Aertsens

Deel dit artikel

De Vlaamse regering steunt lokale besturen om hun handelskern te versterken. Maakt Kontich-Waarloos hiervan gebruik? Deze vraag stelde CD&V-fractieleider Marc Van den Brande tijdens de gemeenteraad van 20 december. Schepen Marleen Van den Eynde beloofde hierop te zullen ingaan. Zij hoopt dat de gemeente reeds in de eerste helft 2022 aan de slag kan gaan met deze Vlaamse ondersteuning. Eén en ander moet passen in het strategisch commercieel plan.

Om de handelskernen te versterken, liet Vlaams minister van Economie, Hilde Crevits (CD&V), binnen de VLAIO (Vlaamse Agentschap Innoveren & Ondernemen) een ploeg van experten samenstellen die lokale besturen kan bijstaan met concrete tips en adviezen. De ploeg biedt zijn expertise kosteloos aan bij de lokale besturen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het centrummanagement, de inrichting van de publieke ruimte, innovatieve winkelconcepten, ruimtelijke planning, communicatie,…  Een begeleidingstraject duurt enkele dagen. Geïnteresseerde gemeenten moesten voor de eerste ronde hun dossier indienen voor 13 augustus 2021. Inmiddels maken 33 steden en gemeenten al gebruik van deze 'profploeg', een groep experten van de Vlaamse overheid, om hun handelskernen te versterken.

Nu heeft ook onze gemeente toegezegd om deel te nemen. Hopelijk kan dit de leegstand verder tegengaan zodat Kontich een aangenaam winkelcentrum blijft.

Nieuws

Cd&v stemt tegen forse belastingverhoging en meerjarenplan

De cd&v-fractie heeft in de gemeenteraad van 15 december tegen het meerjarenplan van het gemeentebestuur gestemd. Volgens de cd&v-fractie ontbreekt het in de plannen aan een duidelijke visie. Ze gaan bovendien gepaard met forse belastingverhogingen en bevatten te veel onduidelijkheden in zowel de cijfers als de beleidskeuzes. 

Cd&v vraagt betere organisatie gemeentelijke infoavonden

De gemeente zou de infoavonden beter moeten organiseren. Dat stelde cd&v-gemeenteraadslid Jasper Aertsens tijdens de gemeenteraad van 17 februari. Aanleiding tot deze aanbeveling was de recente infoavond rond een nieuw bouwproject in de Tuinwijk. Jasper deed tegelijk een aantal concrete voorstellen. 

Eedaflegging mandatarissen

Op 5 december vond de eedaflegging plaats van de nieuwe gemeenteraadsleden en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst. Voor cd&v legden Evy Van Santfoort en Jasper Aertsens de eed af als gemeenteraadslid. Tim Ruytjens legde de eed af als lid van het bijzonder comité. Zij zullen cd&v de komende jaren vertegenwoordigen in de beleidsorganen van onze gemeente.